Al voor de Romeinse overheersing woonden er Joden in het zuiden van Spanje. In 1013 wordt door de Moren het Koninkrijk Granada gevestigd, dat – onder diverse omstandigheden – tot 1502 stand weet te houden. Hoewel de Islam staatsgodsdienst is, kunnen de Joden in betrekkelijke vrijheid leven. Christenen worden gedoogd. Door de muzikale Joden wordt de islamitische cultuur toegankelijk voor muziek. Uiteindelijk wordt het Koninkrijk Granada door de Christelijke cultuur overvleugeld. 1000 jaar later voert Jordi Savall een prachtig programma in het Alahambra uit, waarbij de muziek uit de drie culturen moeiteloos in elkaar overgaan. Naast een schitterend boek, prachtige muziek uit de periode 1013-1502 zoals die in het zuiden van Andalusië klonk.
Granada 1013-1502
1. Invocación Qamti be-Ishon Layla (Cantar de los Cantares. Inspirado en Cantar 3, 1-4)
2. Taqsim instrumental & Danza morisca (Ney)
3. Moaxaja: Billadi askara min aadbi Llama - Al-Andalus
4. Preces: Penitentes orate - Plegaria mozárabe s. XI
5. Ductia (instr.) - Cantiga de Santa María (CSM 123) - Alfonso X El Sabio
6. Siónida: Yefe Nof - Yehudá Haleví (1075-1141)
7. Taqsim (Kanun) - Improvisación - Moaxaja: Ya gosan naqa - Ibn Zuhr - Tradición Al-Ándalus
8. Fragmento de la Carta sobre la conversión forzosa Iggeret ha-Shemad, cap. IV - Las Estrellas de los cielos
9. Danza morisca
10. Lamento: Plange Castella misera - Anónimo, Códice de Las Huelgas, f. 160, s. X
11. Danza de iniciación (instrumental)
12. Lamento hebraico-andaluz Dror yiqrá - Dunash ben Labrat, s. X
13. Poema en piedra de la Alhambra de Granada. Texto en árabe de Ibn Zamrak - Taqsim
14. Pero que seja a gente - Cantiga de Santa María (CSM 181) - Alfonso X El Sabio
15. Romance fronterizo: Cerco de Baeza - Anónimo, Cancionero de Palacio (CMP 106)
16. Lamento: El camino – La angustia - Improvisación andalusí
17. Propiñan del Melyor (instr.) - Anónimo, s. XV
18. Villancico: Aquella mora garrida - Gabriel, Cancionero de Palacio (CMP 254)
19. Villancico: Viva el gran Re Don Fernando - Carlo Verardi
20. Romance: El pan de la aflicción - Plegaria sefardí
21. Diario de abordo de Cristóbal Colón, Noche del 11 al 12 octubre 1492
22. Villancico: Todos los bienes del mundo - Juan del Enzina
Hespèrion XXI, La Capella Reial de Catalunya, Jordi Savall
Jordi Savall examines 500 years of history in this portrait of a city that symbolises like no other the fruitful, and at the same time, conflictual encounter of the three monotheistic religions. The succession of the Zirid, Almoravid, Almohad and Nasrid dynasties, their relationship with the neighbouring Christian kingdoms and the often precarious situation of the Jews (the first inhabitants of this area) are reflected in this wide musical fresco, in which each culture displays its most advanced refinement.
Tracks
Disc 1
1. Invocación: Qamti Be-Ishon Layla
2. Taqsim Instrumental - Danza Morisca
3. Moaxaja: Billadi Askara Min Aadbi Llama
4. Preces: Penitentes Orate
5. Ductia
6. Sionida: Yefe Nof
7. Taqsim (Kanun) - Improvisation - Moaxaja: Ya Gosan Naqa
8. Carta Conversión - Las Estrellas De Los Cielos
9. Danza Morisca
10. Lamento: Plange Castella Misera
11. Danza De Iniciación
12. Dror Yiqrá (Lamento Hebraico-Andaluz)
13. Poema En Piedra De La Alhambra De Granada - Taqsim (Improvisation)
14. Pero Que Seja A Gente
15. Romance Fronterizo: Cerco De Bareza
16. Lamento: El Camino - La Angustia - Improvisación AndalusÃ
17. Propiñan Del Melyor
18. Villancico: Aquella Mora Garrida
19. Villancico: Viva El Gran Re Don Fernando
20. Romance: El Pan De La Aflicción
21. Diario De Abordo De Cristóbal Colón, Noche Del 11 Al 12 Octubre 1492 - Flauta India