Wit vinyl. UITGEBRACHT OP CONCERTO RECORDS. Nederlandstalige plaat met wortels in de jazz van de roaring twenties. Winnaar Edison Jazz 2022!
Janne & De Vogels, de nieuwe band van Janne Schra heeft een nieuwe Nederlandstalige plaat uit met wortels in de jazz van de roaring twenties.
Na tien jaar Engelstalige indie-pop wilde Janne Schra de Jazz, die altijd onderhuids aanwezig is geweest, laten doorbreken in haar liedjes. Ook wilde ze al langer een album in het Nederlands maken. Nu komen deze twee bij elkaar met de speelsheid van bandleden die elkaar door en door kennen en elf jaar na Room Eleven weer samen muziek maken.
Na het album Vasalis, een vertolking van Tante Leen’s Diep in Mijn Hart, en Annie M.G. Schmidt-liedjes in Carré, durfde Janne Schra eindelijk te dromen van een album in haar moedertaal. Samen met haar oude vrienden ging ze op zoek naar de sound in de stijl van jazz pianist Fats Waller: authentiek, recht voor z’n raap en avontuurlijk.
In de zomer van 2020 nam Schra met haar Vogels het album In De Regen op. Naast een enkele oude parel, gezongen gedichten van M. Vasalis en Joost Oomen vormen de nieuwe liedjes van Janne zelf het hart van de plaat. Liedjes die voortborduren op haar repertoire dat inmiddels meer dan 100 liedjes telt.
In De Regen is een ode aan het omarmen van imperfecties en twijfel, met typische Janniaanse invalshoeken, zoals naar Nederland kijken met een roze bril op, je relatie repareren met goudlijm, orkanen zien als nieuw begin, maar ook het verlies van rafelrandjes in de stad komt voorbij evenals foto’s van mannen in een dating-app.
Janne & De Volgels brengt deze plaat naar de theaters. De uitvoeringen zijn wild en opzwepend als dronken tijgers, dan weer klein en fonkelend als een druppel limoensap in een ijskoud glas.
De geweldige band bestaat uit Tony Roe (piano), Lucas Dols (bas) en Mark van Kersbergen (drums).
Janne:
‘Op de plaat staan one-takers. Geen gezeik met overdreven gelaagde producties, maar spelen. We hebben een lasso gegooid om het live-gevoel. Tegenwoordig kun je alles lijmen, fotoshoppen en kaarsrecht tunen, maar we wilden net als in de teksten van de nummers, onze imperfecties omarmen, niet dagenlang scrollen opzoek naar de beste waterkoker, gewoon je oude goed genoeg leren vinden.’
‘Dit album brengt het levenslied, jazz en poëzie bij elkaar. Het is een mix zoals een stad dat is, waar gammele fietsen, Canta’s, scooters, waterpijpen, zuurdesem-bakfietsers, en latte macchiato’s door elkaar heen bewegen. Als je vindt dat het bij elkaar hoort, dan hoort het bij elkaar.’
‘In onze nieuwe show is alles wrijving afgewisseld met liefdevolle eenheid. Het uitgangspunt is dat alles wat in het leven kapot gaat een uitnodiging is om opnieuw te beginnen, zodat er iets waardevollers van gemaakt kan worden, zoals Japanners hun gebroken aardewerk repareren met Goudlijm.’
‘De sound is vervreemdend, gooit je heen in en weer in de tijd, maar zal je uiteindelijk een gevoel van heimwee geven naar nu. Zoals je in De Regen stil kunt gaan staan en alles voelt, ruikt en proeft… Als het je lukt de regen te omarmen, gelukkig te zijn, dan ben je al heel erg ver.’