gratis-verzending vanaf 75,- of afhalen in de winkels van Concerto en Plato voor 16:00 besteld morgen in huis Winkels Service

Recensie

Alles moest op de schop in de jaren zestig, inclusief de muziek. Ook componist Otto Ketting (1935-2012) gooide het roer drastisch om. Hij volgde 134 composities lang zijn eigen kompas, steeds met dezelfde scherpe intuïtie voor timing en proportie en met hetzelfde feilloze gevoel voor klank. Wat hem in 1966 in Het Concertgebouw nog op publieksprotesten tegen zijn ?Collage no. 9? kwam te staan, leverde zes jaar later een eerste onvervalste hit op: ?Time Machine?. Deze meesterproef van high energy groeide in korte tijd uit tot een van de grootste internationale successen van het naoorlogse Nederlandse componeren. Over hits gesproken: ook wie Otto Ketting niet denkt te kennen, kent hem van zijn filmmuziek voor Haanstra?s 'Alleman', een van de meest bekeken Nederlandse films aller tijden. 'Inspiratie wantrouw ik ten zeerste' is zowel een biografie van het oeuvre van Ketting als van de persoon Ketting. Wat die twee met elkaar te maken hebben? Zelf zei de componist over zijn getroebleerde jeugd dat die "toch wel op de een of andere manier mijn smaak als componist en muzikant mede bepaald moet hebben".
Door Redactie op

nieuwsbrief