Recensie
Op het vijfde album Sand is Balthazar meer groovy dan ooit tevoren. De band uit Kortrijk is daarmee weer een stap verder gegaan met hun slepende en relaxte indie-Soul, een richting die is ingeslagen met het vorige album Fever (2019). De eerste single Losers, met discobeat en falsetzang, heeft al meteen een heerlijke seventies vibe. Legendes als Isaac Hayes en Marvin Gaye (ook niet onbekend met België) lijken dan ook niet ver weg, maar ook Leonard Cohen kijkt goedkeurend mee. Niet eerder zijn bovendien zoveel drum samples en bass synths gebruikt. De plaat klinkt fris als het debuut Applause (2010), maar laat ook horen dat de bandleden zich in een nieuwe levensfase bevinden. Het thema is rusteloosheid en onzekerheid, als wachten op zand in een zandloper. Een gevoel dat aansluit bij de surrealistische cover met daarop een zeeolifant in een wachtruimte (de Humunculus Loxodontus van kunstenares Margriet van Breevoort). Om de heimwee compleet te maken: het album wordt ook uitgebracht op cassette.
Moment
Losers
On A Roll
I Want You
You Won’t Come Around
Linger On
Hourglass
Passing Through
Leaving Antwerp
Halfway
Powerless
Moment
Losers
On A Roll
I Want You
You Won’t Come Around
Linger On
Hourglass
Passing Through
Leaving Antwerp
Halfway
Powerless
Tracks
Disc 1
1. Moment
2. Losers
3. On A Roll
4. I Want You
5. You Won't Come Around
6. Linger On
7. Hourglass
8. Passing Through
9. Leaving Antwerp
10. Halfway
11. Powerless (Sand)