Ware meester in de hoge muzikale kunsten Damien Jurado brengt voor de tweede keer onder het recordlabel Mama Bird een nieuw juweel uit: What’s New, Tomboy? Een albumtitel die we wellicht minder hadden verwacht bij de diepe gelaagdheid van de 47-jarige uit Seattle komende Jurado. Na het intiem breekbaar mooie In The Shape Of A Storm dat in 2019 werd uitgebracht, is er nu deze nieuwe collectie van tien tracks die klinkt als een soort brug tussen de rouw om vriend Richard Swift en het verder leven vanuit het hier-en-nu; als een soort verzwaarde veer die neerdaalt op groen lentegras en door de wind wordt opgetilt om vervolgens zacht neer te strijken naast kwetsbare boterbloemen. Doorgaan in sterke creatie, maar op een andere manier zo zouden we het ook kunnen omschrijven. Na bijna al zijn bezittingen weg te hebben gegeven , waaronder een kleine collectie van zijn gitaren, horen we op What’s New, Tomboy? eveneens de ruimte die ontstaat. Een afwezigheid van instrumenten, een wijdte aan zelfinterpretatie. Een album waarin we een andere kant van Jurado lijken te horen die ons de hand reikt naar het verkennen van een nog onbekend stuk in zijn pure kunst.