Met haar vierde, titelloze album brak Annie Clark, oftewel St. Vincent, definitief door naar een groot publiek. Niet alleen belandde de plaat in diverse jaarlijstjes van toonaangevende magazines op de eerste plaats, ze werd ook beloond met een Grammy. Dat had ik acht jaar geleden niet zien aankomen toen ik haar eigenzinnige en apart klinkende tweede album Actor recenseerde. De verwachtingen voor haar vijfde (of zesde, als je het met David Byrne gemaakte Love This Giant meerekent) zijn dan ook hooggespannen. Wordt St. Vincent nu een wereldster?
Het zou zomaar kunnen. Voor Masseducation (uitgesproken als mass seduction) werkte samen met producer Jack Antonoff, die ook was betrokken bij de meest recente platen van Taylor Swift, Lorde en Sia. Vooral met die laatste naam heeft St. Vincent wel het een en ander gemeen. Net als Sia schuift St. Vincent steeds meer op richting een groots en dansbaar popgeluid, zonder verlies van de eigenzinnigheid waar ze oorspronkelijk mee opvielen. In combinatie met haar wat mysterieuze voorkomen maakt het van St. Vincent een van de meest interessante popvrouwen van nu.