In onze tijd spelen vrienden games met elkaar. Twee eeuwen geleden, in de tijd van Schubert, spelen vrienden samen duetten op de piano. Franz Schubert doet dit regelmatig met zijn vrienden. Hij schrijft diverse werken voor piano vierhandig, zoals de Fantasie, Marsen en Variaties. Ook speelt Schubert duetten met leerlingen zoals de 4 Ländler die hij voor gravin Caroline von Esterházy schrijft en met haar uitvoert. Andreas Staier en Alexander Melnikov maken voor Harmonia Mundi goed ontvangen albums. Deze keer treffen zij elkaar aan de pianoforte Graf van Christopher Clarke, voor een sublieme uitvoering van deze duetten, die Schubert vooral voor het plezier schreef. Het resultaat is een veelzijdig album, dat ons een idee geven hoe twee eeuwen geleden de avonden werden gevuld.
Schubert: Fantasie in F Minor & other piano duets
Schubert:
Fantasie in F minor for piano duet, D940
Four Ländler D814
Marches caractéristiques (2), D886: No. 1
Variations in A flat major on a original theme, D813
March D819 No. 3
Polonaise, Op. 61 No. 1 D824, D minor
Rondo for piano duet in A major, D951
Andreas Staier, Alexander Melnikov (fortepiano Graf by Christopher Clarke)
"I have composed a big sonata and variations for four hands, and the latter have met with a specially good reception here, but I do not entirely trust Hungarian taste, and I shall leave it to you and to the Viennese to decide their true merit" So wrote Franz Schubert in 1824, evoking the popular 19th-century genre for 4-hands piano that publishers were always pestering him to write for. In his brief life Schubert devoted 32 compositions to this form and the least of these pieces, be it a ländler, polonaise or march, radiates with all of his finesse and sensitivity. Three are incontestable masterpieces, in the same rank as his sonatas or quartets: the Variations D813, the Fantasie D 940 and the Rondo D 951. All three date from the composer’s final years, a period that gave birth to his most accomplished works.
In concert, Andreas Staier and Alexander Melnikov have played Bach’s 'Well-Tempered Clavier', with Staier at the harpsichord, alongside Shostakovich’s '24 Preludes and Fugues', with Melnikov at the piano. Sharing a keyboard evidently suits them just as well; their unique musical complicity bringing together four hands and two immense talents.