Zowel in zijn leven als zijn werk was de muziek van Franz Liszt zeg maar een gestileerde controleerbare strijd tussen goed en kwaad. Een verkenningstocht van alle pijnen en vreugden die in een menselijke ziel kan optreden.
De Zwitserse pianiste Béatrice Berrut geeft een intieme lezing van Liszts ziel. Bijvoorbeeld de Ballade no.2 in B mineur is een voorbeeld van Liszts favoriete genre: een programmatisch symfonisch gedicht in één stuk zonder pauzes. Deze ballade is grotendeels gebaseerd op twee thema's: een brede openingsmelodie en een daaruit voorvloeiende meer lichtgevende meditatie. Niet onvermeld mag blijven het Après une lecture du Dante.
De Consolations zijn een set van zes bij elkaar horende werken in een Nocturne muziekstijl. Hoogtepunt van deze set is het bekende Lento placido
Berrut speelt met veel overtuiging.
Metanoia: Piano Works by Franz Liszt
Liszt:
Après une lecture du Dante, fantasia quasi sonata (Années de pèlerinage II, S. 161 No. 7)
Ballade No. 1 in D flat major S170 ('Le chant du croisé')
Ballade No. 2 in B minor, S171/R16
Vallée d'Obermann (Années de pèlerinage I, S. 160 No. 6)
Consolations, Six Pensées poétiques, S. 172
Béatrice Berrut (piano)
In his life as in his work, Liszt's music represents a stylised struggle between good and evil; light and darkness. His writing, which may at times be described as Manichean, nevertheless explores all the pains and joys that a human soul can experience and creates an unbreakable thread between feelings that are very remote from each other.
Liszt’s metanoia: his courageous path towards light and serenity, provides a touching and liberating example of a man who assumed his consuming passions and sublimated them in the works he created. An intimate lecture of Liszt's soul by Swiss pianist Béatrice Berrut, recorded in Paris by Nicolas Bartholomée on a Bösendorfer piano in April 2016.
Tracks
Disc 1
1. Après Une Lecture De Dante S 158C (Fantasia Quasi Sonata)