Berlioz: Symphonie Fantastique & Rameau: Suite de Hippolyte et Aricie
Hun ontstaansgeschiedenis scheelt bijna honderd jaar. Rameau in 1733 met zijn eerste opera waarmee hij nieuwe regels introduceerde. Berlioz die in 1830 aan het begin van de romantiek kwam met nieuwe vorm van orkestratie. De uitvoering van beide werken mist de kracht om op te vallen. Krachtig spel zoals bij de barokorkesten als Le concert d’Astrée ontbreekt. De aandacht van de uitgave gaat echter vooral uit naar het werk van Berlioz, zowel in de tekst als in de lay-out. Echter ook daar geen topuitvoering. Het orkest als geheel biedt te weinig transparantie - bij de violen kan meer scherpte en afronding - is de klankkleur dof en mist het sprankeling.
Berlioz:
Symphonie fantastique, Op. 14
Rameau:
Hippolyte et Aricie: Orchestral Suite
Swedish Radio Symphony Orchestra, Daniel Harding
A world might seem to divide the unbridled Romanticism of Berlioz from the highly controlled art of Rameau, standard-bearer of the French Late Baroque. And yet, at a distance of less than a century ('Hippolyte' was premiered in 1733, the 'Fantastique' in 1830), the same passion links two works more similar than their stylistic divergence might suggest. There is the same audacity in the orchestration, combined with an innate sense of drama that springs repeated rhythmic and harmonic surprises. The Swedish Radio Symphony Orchestra performs here a task requiring unusual versatility under their Music Director, Daniel Harding, establishing a dialogue between two very different pioneers.
Daniel Harding is also Principal Guest Conductor of the London Symphony Orchestra and Music Partner of the New Japan Philharmonic. He takes up the baton at the Orchestre de Paris -the first British maestro in the orchestra’s history - this September, 2016. He is Conductor Laureate of the Mahler Chamber Orchestra for life.
Tracks
Disc 1
1. 1. Ouverture
2. 2. Air En Rondeau Pour Les Amours: Gracieusement
3. 3. Marche
4. 4. Marche: Gracieusement
5. 5. Premier Air Des Furies: Gravement
6. 6. Premier Et Deuxième Air Des Matelots: Gravement - Pesamment - Vivement
7. 7. Premier Rigaudon En Tambourin: Très Vite
8. 8. Deuxième Air Des Chasseurs (Et Des Chasseresses) En Rondeau