Speurwerk in eeuwenoude manuscripten leidde de Belgische onderzoeker en artistiek directeur Paul van Nevel naar muziek van een beroemdheid uit het Europa van de 15e eeuw: Firminus Caron. Veel uit die periode is niet bekend en dat geldt ook voor deze zanger en componist. In de geschriften van Johannes Tinctoris komt zijn naam regelmatig op als belangrijke figuur. Andere componisten uit die tijd, zoals Busnois of Dufay verwijzen in hun muziek naar hem. Uit zijn wereldlijke en geestelijke werken, worden 9 liederen door het ensemble uitgevoerd op de voortreffelijke wijze die we gewend zijn. Er is een uitgebreide beschrijving over Caron bijgevoegd als ook de gezongen teksten en de vertaling in het Engels en Duits.
Firminus Caron: Twilight of the Middle Ages
Caron, F:
Missa L’Homme Armé: Kyrie
1. L'homme armè: Kyrie
2. Jesus autem transiens: Gloria
3. Sanguis Sanctorum: Credo
4. Clemens et venigna: Sanctus
5. Accueilly m'a la belle: Agnus Dei
6. Accueilly m'a la belle (Chanson)
7. Le despourveu infortuné
8. Corps contre corps
9. Hélas que pourra devenir mon cueur
Huelgas Ensemble, Paul van Nevel
“There are two things on which listeners can invariably rely with Paul Van Nevel: whatever he unearths, it is without exception wonderful music; and what he offers with his Huelgas Ensemble is always on the very highest level” (BR Klassik). For more than forty years the Huelgas Ensemble has been one of the world’s finest vocal ensembles.
Paul Van Nevel’s original and well researched programmes revolve in particular around the fascinating polyphonic tradition of the Middle Ages and the Renaissance.
The life of the Franco-Flemish polyphonist Firminus Caron is shrouded in mystery, and we know little about him except that he was probably born in Amiens in around 1440. And yet his works were already famous during his own lifetime and have survived in some of the most important music manuscripts of the second half of the 15th century, including a number of the Vatican’s principal choirbooks. The Huelgas Ensemble compares and contrasts five movements from the composer’s four-part cantus firmus Masses with four secular chansons and in that way provides an impressive demonstration of his exceptional individuality, to say nothing of the imagination and variety that make Caron one of the most exciting composers of the late Middle Ages.