Met de dertiende symfonie besluit Vasily Petrenko zijn veelgeprezen cyclus van Shostakovich’ symfonieën met het Liverpool Philharmonic Orchestra. Toepasselijk, want de dertiende beleefde in 1973 bij dit orkest de Britse première. Shostakovich’ dertiende blijft opmerkelijk en was zeker in Rusland een onomstreden werk, voor groot orkest, koor en bas op teksten van ‘de Russische Bob Dylan’, Yevgeny Yevtushenko. Vooral het eerste deel zorgde voor ophef, omdat de tekst zich ook uitspreekt tegen het Russische antisemitisme. Zoals we inmiddels van Petrenko gewend zijn, is ook deze registratie vol dynamiek en met veel oog voor detail. Het meeste indruk maakt echter bas Alexander Vinogradov – wat een stem! Bij Petrenko wijkt bombast voor zeggingskracht en deze opname behoort tot de beste van niet alleen Petrenko’s cyclus, maar van alle registraties van ‘Babi Yar’.
Shostakovich: Symphony No. 13 in B flat minor, Op. 113 'Babi Yar'
Alexander Vinogradov (bass)
Huddersfield Choral Society & Royal Liverpool Philharmonic Orchestra and Choir, Vasily Petrenko
Shostakovich wrote his Symphony No. 13, Op. 113 in 1962. The climax of his ‘Russian period’ and, in its scoring for bass soloist, male chorus and orchestra, among the most Mussorgskian of his works. It attracted controversy through its settings of poems by Yevgeny Yevtushenko (the ‘Russian Bob Dylan’ of his day) – not least the first movement, where the poet underlines the plight of Jews in Soviet society. The other movements are no less pertinent in their observations on the relationship between society and the individual. This is the final release in Vasily Petrenko’s internationally acclaimed symphonic cycle.