Het is waarschijnlijk het beroemdste stuk uit wat we voor het gemak maar ‘Amerikaanse klassiek muziek’ noemen: Barbers adagio. Vaak te horen in de versie voor orkest, en maar al te vaak tenenkrommend traag gespeeld. Minder bekend is dat dit adagio deel uitmaakt van zijn strijkkwartet en daar veel hartverscheurender klinkt. Dat bewijst violist James Ehnes, artistiek leider van de Seattle Chamber Music Society, op een album dat geheel gewijd is aan Amerikaanse kamermuziek. Het pianotrio van Bernstein en de vioolsonate van Copland maken indruk, maar vooral Ives’ Largo en Carters Elegy maken dit tot een aanrader voor alle liefhebbers van kamermuziek.
American Chamber Music
Barber, S:
String Quartet, Op. 11
Bernstein:
Piano trio
Carter, E:
Elegy
Copland:
Violin Sonata
Ives, C:
Largo for violin, clarinet and piano
James Ehnes (violin)
Seattle Chamber Music Society
James Ehnes and friends from the Seattle Chamber Music Society hit the road on a fascinating journey through chamber music by some of the giants of 20th-century American classical music.
Aaron Copland’s masterful Violin Sonata, Leonard Bernstein’s youthful and vibrant Piano Trio, and Samuel Barber’s B minor String Quartet with its famous Adagio slow movement (known the world over as ‘Barber’s Adagio’) are joined by Elliott Carter’s haunting 'Elegy' from early in his long career, and the other-worldly 'Largo' by that great maverick Charles Ives.