Al in 1983 namen Sigiswald Kuijken en zijn La Petite Bande de zo geliefde
‘Orkestsuites’ van Bach op. De opname ontketende een revolutie door de
historische instrumenten waarop men speelde en door de kleine bezetting.
Inmiddels is ook Kuijken dertig jaar kennis en ervaring verder. Daarom
maakte hij een nieuwe opname van de ‘Orkestsuites’. Het elan van toen,
gecombineerd met de ervaring van het heden, zorgen ook nu weer voor
een verfrissende luistersensatie. Een cd die in geen enkele platenkast mag
ontbreken.
Bach, J S: Orchestral Suites Nos. 1-4, BWV1066-1069
La Petite Bande, Sigiswald Kuijken
Following the Brandenburg Concertos, Sigiswald Kuijken now presents a new recording of the four Orchestral Suites by Johann Sebastian Bach with his ensemble La Petite Bande. Orchestral suites in the French style, in which the actual overture is always followed by a series of dances or characteristic movements, were quite well known during Bach's time at courts throughout Europe. The splendour of the Versailles court of Louis XIV and XV was imitated everywhere, and music was of great importance in this respect.
Sigiswald Kuijken has chosen a rather small ensemble for the present recording; the particular advantage of this approach is in the transparency of the voice-leading. Alongside the harpsichord, the bass group consists of one or two so-called 8-foot violones: a bass instrument significantly larger than the baroque cello and which produces a considerably more resonant sound due to its larger body and thicker strings. What is especially remarkable about this recording, however, is the exclusive use of natural trumpets without auxiliary holes - customary today but in fact historically incorrect.