Bij een compositie die uit louter stilte bestaat, denkt iedereen aan John Cage, maar Erwin Schulhoff (1894-1942) was hem bijna een halve eeuw voor in zijn Fünf Pittoresken uit 1919, waarin Schulhoff dada koppelt aan de ragtime van Scott Joplin. Ook door jazz liet de in Praag geboren componist zich nadrukkelijk inspireren, met als hoogtepunt Esquisses de jazz (1927). Zijn tweede pianosonate van een jaar eerder is traditioneler, maar ook hier is de avant-garde nooit ver te zoeken. Hierdoor, en door zijn Joodse afkomst, werd zijn werk door de nazis in de ban gedaan, maar gelukkig is er de laatste jaren weer meer aandacht voor deze hoogst originele Tsjechische componist en dit tweede album van Caroline Weichert met Schulhoffs pianowerken verdient een groot publiek.
Schulhoff: Piano Works Volume 2
Fünf Pittoresken, Op. 31 (1919)
Piano Sonata No. 2, WV 81
Zwei Klavierstücke, WV 119
Musik für Klavier, Op. 35, WV 56
Esquisses de jazz, WV 90
Caroline Weichert (piano)
Czech composer Erwin Schulhoff assimilated the influence of Jazz with genuinely distinctive results.
The Fünf Pittoresken absorb both Dada and Scott Joplin whilst more classicist influences, such as Ravel, suffuse the Second Piano Sonata. Esquisses de Jazz (1927) is perhaps his most outstanding Jazz-influenced piece – a perfect synthesis of dance rhythms, wit and irony.
Tracks
Disc 1
1. Nr. 1 Foxtrott
2. Nr. 2 Ragtime
3. Nr. 3 In Futurum (Silent Track)
4. Nr. 4 One-Step
5. Nr. 5 Maxixe
6. 1. Allegretto Con Moto
7. 2. Allegro Giocoso
8. 3. Andante Cantabile
9. 4. Finale: Allegro Moderato
10. Nr. 1: Optimistische Komposition
11. Nr. 2: Den Tschechischen Arbeitern
12. 1. Vorspiel
13. 2. Thema Mit Variationen
14. 3. Vivo E Giocoso
15. 4. Nachspiel: Molto Rubato E Quasi Improvvisando