Je kunt van Kanye West zeggen wat je wilt, maar niet dat hij voorspelbaar is. Op zijn vroege platen leek het alleen maar of hij binnen de lijntjes bleef, daarna zocht hij steeds vaker de grenzen op van wat muzikaal mogelijk is, met fantastische, de hiphop ver ontstijgende resultaten. Op Yeezus gaat hij nog weer een paar stappen verder, door er meteen vol in te gaan met de overstuurde synths van Daft Punk, en na een ruime minuut plaats te maken voor op het eerste gehoor volkomen misplaatst gospelintermezzo. Zo gaat het maar door: alle kanten uitstuiterende beats, maffe samples, vreemde en tegelijk zeer rake raps, tegen een achtergrond van hiphop, dancehall (I’m In It, met Beenie Man), soul, punk, industrial, techno, grime en wat hij verder nog kon gebruiken. New Slaves begint minimalistisch en gaat dan ineens over in een verwijzing naar wat volgens mij niet anders dan In The Court Of The Crimson King kan zijn. De plaat eindigt met het naar gangsta neigende Send It Up en Bound 2, een fraai staaltje twisted bubblegumpop. Briljant.
1. On Sight
2. Black Skinhead
3. I Am a God
4. New Slaves
5. Hold My Liquor (featuring Chief Keef and Justin Vernon)
6. I'm in It
7. Blood on the Leaves
8. Guilt Trip
9. Send It Up
10. Bound 2