Isabelle Faust heeft zich inmiddels ontpopt tot een alleskunner op de
viool. Na haar veelgeprezen opname van de concerten van Beethoven
en Berg, waagt ze zich nu aan de vioolconcerten van Béla Bartók. Het is
muziek die haar na aan het hart ligt en die ze uitstekend leerde kennen
door haar docent Denes Zsigmondy, een goede vriend van Bartók.
Dat de hand van de meester zelf niet ver weg is, klinkt door in elke noot.
Volks, swingend, sereen en sophisticated tegelijk.
Isabella Faust heeft een bijzondere band met het werk van Bartók. Als elfjarige studeerde zij Bartóks vioolsonate met de Hongaarse violist Dénes Zsigmondy, die nog met de componist gewerkt had. Het leidde uiteindelijk tot haar debuutalbum met Bartóks vioolsonates. Vele zeer goed ontvangen cd’s later keert Faust terug naar de Hongaarse componist. Het tweede vioolconcert, dat in 1939 in het Amsterdamse Concertgebouw de wereldpremière beleefde, was oorspronkelijk bedoeld als een serie variaties voor viool, maar op verzoek van opdrachtgever Zoltán Székely door Bartók bewerkt tot een vioolconcert, al behield Bartók in het midden- en slotdeel de variatievorm. Het ruim dertig jaar eerder geschreven vioolconcert werd pas twee jaar naar Bartóks dood voor het eerst uitgevoerd, en is conventioneler en opmerkelijk lyrisch. Beide concerten maken mede dankzij uitvoerig bronnenonderzoek van Faust hier veel indruk, met uitstekende begeleiding van het Zweedse radio-orkest onder leiding van Daniel Harding.
Bartók: Violin Concertos Nos. 1 & 2
Violin Concerto No. 1, BB48a, Sz 36
Violin Concerto No. 2, Sz 112
Isabelle Faust (violin)
Swedish Radio Symphony Orchestra, Daniel Harding
Isabelle Faust's first recording for harmonia mundi, Bartok Sonatas, won her a Gramophone Young Artist of the Year.
Here she returns to Bartok, perfoming the two concertos, accompanied by Daniel Harding and the Swedish Radio SO.
Such is the fame of Bartók’s Second Violin Concerto (1937-38), that it has virtually eclipsed the First, written 30 years before. Yet, this earlier work, rediscovered long after the composer’s death, has a fascinating story all of its own. True to form, Isabelle Faust has gone back to the multiple musical sources of this First Concerto, a work that came ‘straight from the heart’, as Bartók’s romance with a young violinist lay at the core of its creative process.
"I owe my enthusiasm for the music of Béla Bartók to the wonderful Hungarian violinist Dénes Zsigmondy, who was privileged to know the composer personally. At the age of eleven, I was lucky enough to study the Sonata for solo violin with him and thus to discover Bartók’s world in a very emotional and instinctive way. In the years since then, Dénes Zsigmondy, his conception of music, and especially his interpretation of Bartók have formed an important component of my artistic career. It seemed only logical to choose the Bartók sonatas for my debut CD. I am now delighted to present the two violin concertos in this recording. It is intended as a musical expression of my admiration for the composer Béla Bartók and my gratitude for the continued inspiration and faithful friendship of Dénes Zsigmondy. My warm thanks go to László Somfai and László Vikárius of the Bartók Archives in Budapest and to Felix Meyer of the Paul Sacher Foundation in Basel for their generous support of this project. Finally, I would like to express my profound appreciation of and indebtedness to Daniel Harding and the Swedish Radio Symphony Orchestra for their absolutely fantastic contribution to the recording sessions." Isabelle Faust