Het Rossini Festival in Bad Wildbad richt zich al een kwart eeuw niet alleen op de bekende werken van de Italiaanse componist, maar ook op operas die nog maar zelden uitgevoerd worden én Rossinis tijdgenoten. Vorig jaar trakteerde Naxos ons op een sprankelende opname van komische eenakter Loccasione fa il ladro, nu is het de beurt aan de lyrische tragedie Le Siège de Corinthe. Het betreft een bewerking die Rossini maakte van zijn Maometto uit 1820 voor de opera in Parijs. Met heroïsche arias, grote ensembles en een belangrijke rol voor het koor (net als in Guillaume Tell) maakt Rossini als het ware de weg vrij voor de Franse grand opera, met vooral in het tweede bedrijf vele hoogtepunten. Deze uitstekende live-opname is niet alleen een aanrader voor de bel canto liefhebbers, maar zeker ook voor wie van Franse opera houdt.
Rossini: Le Siège de Corinthe
Lorenzo Regazzo (bass), Majella Cullagh (soprano), Marc Sala (tenor), Michael Spyres (tenor), Matthieu Lécroart (bass), Gustavo Quaresma Ramos (tenor), Marco Filippo Romano (baritone) & Silvia Beltrami (mezzo-soprano)
Rossini adapted his own Italian opera of 1820, Maometto, for the Parisian stage under the title of Le Siège de Corinthe. As Rossini’s original work had already absorbed distinctive French characteristics such as heroic arias, and characterisation through orchestral colour, the newly composed music for the reworking makes for a powerful and compelling operatic tour de force. With its historical subject matter and tragic ending, Le Siège de Corinthe anticipates the advent of grand opera.
It is an important work, showing how Rossini both absorbed and continued to propagate the demands of the new French opera movement of the first third of the nineteenth century which required a strong sense of historic narrative and tragedy.
Tracks
Disc 1
1. Ouvertüre
2. Ta Noble Voix Seigneur - Vaillants Guerriers - La Grèce Est Libre Encore (1. Akt)