Bram van Sambeek (1980) brengt een programma dat bijna 400 jaar omspant. De voor de fagot kenmerkende veelheid aan kleuren en stemmingen passeren de revue. Via de vroege barokke elegantie van Böddecker met zijn Sonate uit 1651 naar de virtuoze variaties van drie aria’s uit de Barbier van Sevilla van Rossini naar de Sonata opus 168 van Sant-Saëns. Een ander hoogtepunt is Hagen’s opmerkelijke Harlem Nocturne met die briljante combinatie van Hammond orgel, drums, gitaar en fagot! Dit uitstekende album wordt gecompleteerd met schitterende en contrasterende stukken van Gubaidulina, Piazolla en Dubois: een ware Kaleidoscope! Uitstekende liner notes zijn in het bijbehorende boekje opgenomen.
Bassoon Kaleidoscope
Uitvoerenden:
Bram van Sambeek (fagot), Joost Bosdijk (fagot,) Ellen Cover (piano), Rick Stotijn (bas), Izhar Elias (gitaar), Marieke Schneemann (fluit), Sven Figee (Hammond orgel), Maria-Paula Majoor (viool), Marijn Korff de Gidts (drums)
The programme on this new recording spans nearly 400 years, and brilliantly showcases the many colours and moods that the bassoon is ideally suited to creating. The music ranges from the early Baroque sonata of Böddecker, dating from 1651, through to Saint-Saëns's witty, elegant late sonata (1921) and Hagen's remarkable Harlem Nocturne from 1939, featuring the innovative and brilliant combination of Hammond organ, drums, guitar and bassoon!
Gubaidulina's Duo Sonata of 1977, Piazolla's Café 1930 and Dubois's Sonatine Tango of 1984 provide dazzling and contrasting 20th century flavours, as does the splendid Trio for flute, bassoon and piano by Chick Corea, which appeared on his 1970s album Inner Space.
Bram van Sambeek secured the collaboration of the best Dutch instrumentalists, among which guitarist Izhar Elias, flutist Marieke Schneemann and pianist Ellen Corver. This album is an audio kaleidoscope of sound, colour and moods, a tribute to the bassoon's versatility.