Met hetzelfde orkest en hetzelfde koor nam Eliot Gardiner Brahms’ Ein deutches Requiem twintig jaar geleden al op voor Philips. Een opname die terecht is alom is bejubeld, met als een van de solisten Charlotte Margiono. Deze nieuwe opname overtreft echter niet alleen die eerdere opname, maar behoort gelijk tot de absolute top – geen geringe prestatie, daar Brahms’ Requiem ontelbare malen is vastgelegd. Elk contrapunt is duidelijk hoorbaar, de dictie van koor en solisten is fenomenaal en het geheel is buitengewoon helder vastgelegd. Gardiner waakt voor een te sentimentele uitvoering, maar weet door zorgvuldig gekozen contrasten in tempokeuze een prachtige spanningsboog op te bouwen. Als bonus twee koorwerken van Schütz die Brahms beïnvloed hebben. Niet te missen.
Tweede recensie:
John Eliot Gardiner is op dit moment één van de meest bejubelde dirigenten van deze tijd. Op zijn eigen label Soli Deo Gloria brengt hij een stroom van zeer goed uitgevoerde albums met werken van Bach, Brahms en Mozart uit. Eén van zijn merkwaardige gewoonten is dat hij opnamen enige jaren laat ‘rijpen’ voordat het wordt uitgebracht. Deze opname van het uitmuntend uitgevoerde Requiem van Brahms is een live opname uit 2008. Het werk wordt voorafgegaan door twee werken van Schütz die Brahms mogelijk hebben geïnspireerd, zoals het prachtige a capella uitvoering van Psalm 84. Gardiner geeft een nieuwe kijk op Ein deutsches Requiem.
Brahms: Ein deutsches Requiem
Live opname Usher Hall, Edinburgh, 2008
________________________________________
Brahms:
Ein Deutsches Requiem, Op. 45
Schütz:
Psalm 84: Wie lieblich sind deine Wohnungen, SWV 29
Selig sind die Toten, SWV391
________________________________________
Katharine Fuge (sopraan), Matthew Brook (bas)
Monteverdi Choir & Orchestre Révolutionnaire et Romantique, John Eliot Gardiner