Nou bevatte het organische The Shepherd's Dog uit 2007, al diverse
uitstapjes met bijvoorbeeld Afrikaanse ritmes, maar het geheel hield een
sfeervol folky drive. Op Kiss Each Other Clean gaat Sam Beam een paar
stappen verder de popmuziek in. Tijdens het voortstuwende Me And Lazarus
horen we zangerige saxofoonpartijen en dankzij de synthesizers, krijgt Tree
By The River een tachtiger jaren feel over zich. Ondanks het dik belegde
studioknutselwerk, met funky ritmes, loopjes en bliepjes, is de zang en
sfeer hecht en stemmig gebleven zoals we al van hem gewend waren. Kiss Each
Other Clean is misschien even wennen met al haar dichtgesmeerde edelkitsch,
maar als liedjes als Half Moon of Glad Man Singing de luisteraar in al haar
puurheid bereiken, valt niet anders dan te concluderen dat hier meer dan
voldoende prijsnummers te horen zijn. Er valt muzikaal zoveel te horen, dat
Sam Beam's stem tussen al deze aankleding eigenlijk als een baken in deze
productie uitsteekt en zijn toehoorder bekwaam leidt naar de bittere kern
van zijn fraaie liedjes.