The Whitest Boy Alive is het project van Erlend Oye, beter bekend van de Kings Of Convenience. Rules is het tweede album en ook hier blijft de groep het concept trouw: vier mannen in een ruimte, die muziek maken, zonder effecten en overdubs, puur en natuur en wat je ziet is wat je krijgt. De ideeën voor de tracks komen uit soundchecks en live jams en zijn in latere sessies uitgewerkt en opgenomen. Het resultaat is een dance gericht geheel, waarbij je meer aan downtempo moet denken dan aan knallende beats, vol uitstapjes richting de jazz, elektronica, folk, wat easy-listening, pop en wie goed luistert hoort er zelfs een sprankje new wave in. het staat vol warme Rhodes en een catchy synthesizer, met fraaie melodieën, plukkende bassen, funky gitaartjes, eenvoudige drums en de warme, zachte stem van Erlend Oye, die daar als een rode draad doorheen loopt. Fragiele liedjes, die sterker zijn dan ze lijken. Rules is een dromerig, organisch en nu en dan zelfs melancholiek album, vol elektronica in de breedste zin des woords, dat op sommige punten nog eens dansbaar is ook. Na het indrukwekkende debuut Dreams is ook Rules zo’n album waar je het liefst mee opstaat en ook weer het liefst mee naar bed gaat.