Lady Gaga’s rol in de film Joker: Folie à Deux en de bijhorende soundtrack die ze daarvoor maakte (Harlequin) werden vorig jaar matig ontvangen. Gelukkig was het succes rondom Die With A Smile - het hit-duet met Bruno Mars - enorm, waardoor de honger naar het nieuwe album Mayhem sterk bleef. Op haar zevende studioplaat horen we Mother Monster aan de ene kant rondzwieren op een retrofeest van herkenning. Synthpop met dikke beats als hartslag en catchy hit-refreinen is dan wat de klok slaat. De herkenning zit hem in verwijzingen naar oude Gaga-hits. Zo doet Abracadabra denken aan Bad Romance en Born This Way en lijkt Don’t Call Tonight enigszins op Alejandro. Aan de andere kant is Gaga gelukkig nog steeds gedreven genoeg om nieuwe dingen uit te proberen. Perfect Celebrity is bijvoorbeeld een tikkeltje ruiger en rockier dan je van haar gewend bent en in Killah (feat. Gesaffelstein) gaat de zangeres vol goede moed met electro funk aan de haal. Toch blijft ze in strak geproduceerde pop-dampers op haar best. Probeer het heerlijke Garden Of Eden maar eens te weerstaan. De ballads The Beast en Blade Of Grass vallen wat uit de toon bij de rest, maar laten wel zien dat Gaga niet continue of safe speelt. Er gebeurt op dit album in ieder geval genoeg om geboeid te blijven. (Stef Ketelaar)