gratis bezorgd vanaf 75,- of afhalen in de winkels voor 16:00 besteld dezelfde dag verzonden Winkels Service

Recensie

Ooit konden liefhebbers van four-on-the-floor, subwoofer bassen en muzikale escapades die tot diep in de nacht de voetjes van de vloer wisten te scheiden hun lol niet op met de Jockey Slut. Maar ook het legendarische, ultra-Britse party magazine bezweek onder de druk van het internet en de veelvraterij van de inheemse internetbevolking bleek niet bij te benen. Van maandelijks naar ieder kwartaal, naar slechts digitaal. Ruim twintig jaar later kregen de originele oprichters plotseling weer de geest en herstartte ze met Disco Pogo, een stuk strakker vormgegeven en diepgaander blad dat twee keer per jaar uitkomt en dichter aanschuurt tegen een koffietafel magazine. Daar lees je over de Chicago house scene in the 90s, over the new jockeys on the block en de ondergrondse electro scene uit, neem, Glasgow. Sinds kort horen daar ook diepere duiken in de carrières van specifieke grootheden in het genre, standalone uitgebracht als fijne boekwerkjes. Zorgvuldig en liefdevol samengesteld uit (privé)foto’s, interviews en essayistische stukjes. Nadat ze in de vorige editie het universum van de disco-space-robots Daft Punk betraden, proberen ze de mist rondom het enigma Aphex Twin (de bekendste schuilnaam van Richard D. James) ietwat te doen klaren. Alles, van zijn eigen visie op techno tot de ontwerper van het iconische logo, komt aan bod. Waarom zijn de Selected Ambient Works zo’n belangrijk ijkpunt in de geschiedenis van elektronische muziek? Hoe brak hij met het idee van de gezichtsloze technoproducer? En is Aphex Twin stiekem de voorloper in de digitalisering van niet alleen de muziek, maar ook visuals en artworks? Je leest het allemaal in dit compacte maar veelomvattende boek! (Stef Mul)

5.75 x 1 x 8.75 inches, 448 pp.
Door Redactie op

nieuwsbrief