De Brits-Bahreinse Yazz Ahmed is niet alleen trompettist en componist, maar onderzoekt tevens de wortels van de muziek uit de Arabische diaspora. De geluiden van haar voorouders. Was het op haar debuut nog aftasten, relatief veilig binnen de muren van de jazz, is daar op haar vierde plaat A Paradise In The Hold geen enkele sprake meer van. Iedere plaat voegt ze een laagje toe, zij het in de breedte of in de diepte. Op A Paradise In The Hold introduceert ze de stem. Opener She Stands On The Shore is het meteen menens: schitterende, uitgerekte lettergrepen van een oud gedicht. Ze dompelt ons onder in de liederen van eeuwenoude parelduikers, vol eenzaamheid en verlangen. Samen met de ritmes van de vrouwelijke drumgroepen, het geluid van een traditionele Bahreinse bruiloft, ontstaat er een mystiek maar verleidelijk schouwspel. De verschillende zangers (in verschillende talen) halen alles uit hun stembanden. Soms Leon Thomas, soms als sirenes (of wezens) in de oceaan - luister maar naar het einde van Mermaid’s Tale of de kreten aan het begin van Al Naddaha. Vergeet niet: het is ook gewoon dikke, vette jazz. Het 10-minuten durende titelnummer zit vol wendingen en de flitsende groove van Her Light ontspoort volledig. Absoluut een van de avontuurlijkste platen van het jaar! (Stef Mul)
Tracks
Disc 1
1. She Stands On The Shore
2. A Paradise In The Hold
3. Mermaid's Tears
4. Her Light
5. Al Naddaha
6. Dancing Barefoot
7. Into The Night
8. Through My Eyes Go To Sleep, My Heart Does Not Forget You