Ook al is dit pas het debuutalbum van Typhoon, eigenlijk heeft hij geen introductie meer nodig. Tussen Licht en Lucht is dan het langverwachte album van Ty, zal dit aan de verwachtingen voldoen?
“Dit is niet zomaar een debuut ma/ Ik heb een vertrouwensband met vrouwe Fortuna” of “Ik ben meer dan alleen die ene van de Grote Prijs of vluchtgedrag” maar ook “Typhoon, jij moet doen wat wij verwachten, de hype van 2005, waarop wacht je?” Goed 2,5 jaar nadat de Grote Prijs gewonnen was door Typhoon is zijn debuut album Tussen Licht en Lucht uitgebracht. Bovenstaande quotes uit de track Applaus geven een soort introductie van Ty zelf zodat een verdere introductie eigenlijk niet meer nodig is.
Het jaar is 2007, eind 2004 won de Zwollenaar Typhoon de Grote Prijs van Nederland, zoals hij zelf zegt, de verwachting van 2005. Veel shows volgden, vooral met Opgezwolle, een aantal losse tracks werden gemaakt, maar het debuut album kwam geruime tijd later. Onder het mom beter laat dan nooit, (de Opgezwolle hype na Eigen Wereld is immers al weer even gaan liggen), zullen de mensen ook wel benieuwd zijn naar het eerste album van Typhoon, ik bedoel: je wint die Grote Prijs niet voor niets?
Met niet precies wetend wat hier te verwachten komen de eerste klanken van de intro uit de speakers. De intro Tussen Licht en Lucht bestaat uit geluiden van zang en muziek die Afrikaanse invloeden hebben. Dan begint het eerste echte nummer, de beat knalt toch wel door de speakers bij Hotel Beschaving waar Ty een hotel als metafoor voor de wereld gebruikt, met verschillende verdiepingen: Traditie, Bezittingdrang en Vernietigingsdrang. De tekst gaat diep, het wordt al heel snel duidelijk dat Typhoon statements wil gaan maken. Typhoon heeft een hoop emoties om over te rappen. Het beste voorbeeld is misschien nog wel Zo Niet Mij, misschien niet voor iedereen een nieuwe track, deze werd ook al gedaan op verschillende optredens waar Typhoon aanwezig was.
Wat Typhoon met dit album probeert is om een soort ervaring en belevenis te creëren rondom zijn tracks. De teksten worden als het ware verhalend gerapt maar ook de beats slepen je helemaal mee in het geheel. Het grootste gedeelte van die beats zijn op rekening van eveneens Zwollenaar Dries Bijlsma. Niet een geheel nieuwe naam, voor Opgezwolle en Jawat heeft hij ook al voor verschillende gitaarsamples gezorgd. Op Tussen Licht en Lucht laat hij zien dat gitaarspelen niet het enige is wat hij goed kan. De beats zitten allen erg muzikaal in elkaar en passen ook heel goed bij de emoties en de ‘mindstate’ waar Typhoon mee en over rapt.
De topics die Typhoon aankaart zijn ook zeer veelzijdig, waar Hotel Beschaving gaat over de staat waar de wereld momenteel in verkeert, gaat Sprokkeldagen over de druk en stress waar Ty mee moet omgaan. Vlieger gaat over het idee om even helemaal weg te gaan van alles en vrij te zijn: “De boom, de mier, de vlindervlucht/ Alles bevindt zich tussen licht en lucht.”
De kleine greep van tracks die hier zijn genoemd, geven een beetje weer dat Typhoon een tekstueel zware plaat heeft afgeleverd. Veel van de tracktitels laten je nadenken over wat Ty nu precies te zeggen heeft, waardoor hij een soort gevoel neerzet dat elke luisteraar anders beleeft.
Typhoon herhaalt meerdere keren zijn eigen tracktitel ‘Familiar’ het zou dan ook vreemd zijn als zijn familie en neven niet op dit album stonden. Broer Blaxtar doet mee op de track Los Zand waar er wordt gerapt over het opbouwen van verschillende elementen in het leven, zoals je een boomhut bouwt. Ook zus Dinopha rapt mee op de track Zendeghi wat Leven betekent. Er wordt hier duidelijk gemaakt dat, ondanks de shit die er elke dag in de wereld gebeurt, uit elke dag zoveel mogelijk moet worden gehaald. Ook de Opgezwolle neven doen mee, Sticks is te vinden op de track Wind Waait en Rico op Natuurlijk waar ze eigenlijk als gewoonlijk een erg goede tekst neerzetten en de tracks voor een frisse afwisseling zorgen.
Naast de bekendere gastoptredens doet de Vlaamse Neske Beks mee op Sprokkeldagen waar ze het refrein voor haar rekening neemt. Voor de producties komt naast Dries Bijlsma ook Delic even langs, Contact en Vlieger produceerde Delic alleen. Op Sprokkeldagen doet Delic de productie samen met Dries Bijlsma. De track Brand Los is geproduceerd door Combo di Conjo, de band van Dries Bijlsma, die hier een reggae achtige vibe verzorgt wat een originele afwisseling is op het album.
Tussen Licht en Lucht stelt de betrokkenheid van de luisteraar op de proef, ga je helemaal in het verhaal van Typhoon mee of hou je afstand? “Sta jij open voor Ty of druk jij meteen stop” (Applaus). De producties zijn heel goed, de beats nemen je helemaal mee in het verhaal dat Ty te vertellen heeft. Dit album laat zien dat Zwolle meer is dan alleen Opgezwolle en Jawat, Typhoon, de hype van 2005, bewijst in 2007 dat hij het wachten dubbel en dwars waard is!
9TEKST: http://www.hiphopinjesmoel.com/)
Tracklist
01. Tussen Licht en Lucht
02. Hotel Beschaving
03. Applaus
04. Zo Niet Mij
05. Drieluik
06. Sprokkeldagen met Neske Beks
07. Brand Los
08. Los Zand met Blaxtar
09. Nieuw Leven
10. Wind Waait met Sticks
11. Volle Maan
12. Zendeghi met Dinopha
13. Natuurlijk met Rico en Giovanca
14. Contact
15. Bommenwerper
16. Vlieger