gratis bezorgd vanaf 75,- of afhalen in de winkels voor 16:00 besteld dezelfde dag verzonden Winkels Service

Recensie

ACTIE The Sound TOTE BAG
Bij aanschaf van 1 van de vinyl reissues van The Sound krijg je deze mooie tas erbij cadeau!
Zolang de voorraad strekt en per adres of klant 1 tas. Actie geldt zowel online als in de winkel.



The Sound, Het Geluid *, geesteskind van Adrian Borland, typisch staaltje Postpunk (1979-81) ** en zwaar ondergewaardeerd en onderschat. Daar kan/gaat nu (oei, 42 jaren ná dato) met het herverschijnen van hun eerste drie albums hopelijk verandering in komen.

Een groot aantal bands uit die periode hebben een legendarische status vergaard, anderen ging het om tal van redenen minder goed af. The Sound, oorspronkelijk ontstaan uit de punkgroep The Outsiders, is daar wel een ultiem voorbeeld van. Borland had ook niet dat Charisma waar anderen wel gretig gebruik van maakten; meer bovenal ging het hem alleen om de muziek en had hij een afkeer van alle poeha eromheen.
Zodoende heeft de band ook nooit een grote aanhang gehad in verhouding tot hun creatieve output, ondanks dat ze werden gesteund door de beroemde radio-dj John Peel en Korova-labelgenoten Echo en The Bunnymen, en dat ze o.a. toerden met The Comsat Angels (en bijna***met U2).

Na de eerste EP Physical World (1979) werd het 'doomy' debuut Jeopardy voor een prikkie opgenomen in de Elephant Studios in Londen. Toch is het resultaat zonder twijfel een van de belangrijkste platen in de geschiedenis van de postpunk. Jeopardy bevat iconische nummers als “Heartland”, “I Can't Escape Myself”, "Missiles" en het diepgravende, prachtige "Desire". Het album werd door critici en muziek-intimi lovend ontvangen maar commercieel deed het album weinig.
De thematiek die Borland hier aandraagt ("Left alone,...I'm with The one I most fear") zal hem vergezellen in de loop van zijn verdere carrière.
1 november '81 verscheen het tweede album "From The Lions Mouth" uitgebracht op Korova. De punky ‘in your face’ energie van Jeopardy is vervangen door een volwassener geluid en een perfecte productie, gerealiseerd door producer Hugh Jones, die destijds zijn naam aan het opbouwen was als engineer voor o.a. Simple Minds, Teardrop Explodes en Echo & The Bunnymen, waarbij de energie nog steeds voelbaar was.
Is Jeopardy een voornamelijk externe gericht politiek statement, op From The Lions Mouth lijkt met name Adrian Borland steeds meer naar binnen te kijken, wat de emotie en indringendheid van de muziek en teksten ten goede komt.
De teksten zijn zwaar, conform de tijdsgeest, waarin (jeugd)werkloosheid, economische malaise en de dreiging van een kernoorlog de sfeer onder jongeren bepaalde. Maar toch, een nummer als Winning klinkt toch majestueus en zelfs optimistisch. Die dualiteit maakt From The Lions Mouth tot een waar meesterwerk. Het album klinkt vandaag de dag nog net zo fris als destijds. Het wordt over het algemeen beschouwd als de beste prestatie van The Sound. Borland in topvorm: briljante beheersing van melodie en hooklines, oprechte teksten en prachtig emotionele hart en ziel zang.
Het raakte Borland diep dat zijn muzikaal talent door foute beslissingen nooit werd erkend. Daarnaast werd de band meermaals geconfronteerd met noodlottige, bijna This Spinal Tap-achtige feiten. Er was altijd het probleem van een degelijke manager, er waren steeds foute singleskeuzes (de grootste hit Winning werd niet als single uitgebracht) of er waren problemen met de platenmaatschappijen waarbij 's-mans geestelijke toestand ook geen positieve bijdrage leverde.
All Fall Down moest van major WEA een meer toegankelijke plaat worden. Integendeel. Eigenzinnig als hij was koerste Borland zijn eigen weg d.m.v. het gebruik van drumcomputers en door terug te grijpen op een aantal songs van een eerdere band, Second Layer uit '79. WEA vertikte het om van het album singles uit te brengen en ontbrak onmiddellijk het contract met de band. Is het album minder? Pertinent niet. Het heeft niet de status van haar voorganger maar beschikt zonder meer over kwaliteit.
GELUID wat het verdient om aan de vergetelheid ontrukt te worden.

* Sound'; Leenwoord uit het Engels, in de betekenis van ‘kenmerkend geluid’ voor het eerst aangetroffen in '65.
Ontwikkeld uit het Middel-Engels " Sownde ", een hypercorrecte vorm (met toegevoegde -d-) van sowne, ontleend aan Anglo-Normandisch sun, soun (uit Oud- & modern Frans son).

** Postpunk; Verwijst naar bepaalde ontwikkelingen na de punk (kenmerk drie-akkoordenschema's), hoewel sommige groepen al vóór de beweging bestonden.
Post-punk bands & muzikanten verlieten de fundamentele elementen en de rauwe eenvoud van punk en namen in plaats daarvan een bredere, meer experimentele benadering aan die een verscheidenheid aan avant-gardistische én niet-rockinvloeden omvatte. Geïnspireerd door de energie van punk en D.I.Y.-ethiek, maar vastbesloten om te breken met rockclichés, experimenteerden artiesten met stijlen als Krautrock, funk, disco en protopunk, jazz daarbij gebruikmakend van de productietechnieken uit de dub en disco.

*** Na het verschijnen van hun tweede album, het zeg maar perfecte postpunkalbum From the Lions Mouth, lag een wereldwijde carrière in het verschiet, maar de gebroken hand van drummer Michael “Mike” Dudley besliste daar anders over. De band kon daardoor het voorprogramma van de toen al razend populaire U2 niet spelen, met als gevolg dat From the Lions Mouth destijds nauwelijks gepromoot werd.
(Paul Maas)

TRACK LISTING
Side A
1. “Winning”
2. “Sense Of Purpose”
3. “Contact The Fact”
4. “Skeletons”
5. “Judgements”
Side B
1. “Fatal Flaw”
2. “Possesion”
3. “The Fire”
4. “Silent Air”
5. “New Dark Age”
Door Redactie op

Tracks

Disc 1
1. Winning (2024 Remaster)
2. Sense Of Purpose (2024 Remaster)
3. Contact The Fact (2024 Remaster)
4. Skeletons (2024 Remaster)
5. Judgement (2024 Remaster)
6. Fatal Flaw (2024 Remaster)
7. Possession (2024 Remaster)
8. The Fire (2024 Remaster)
9. Silent Air (2024 Remaster)
10. New Dark Age (2024 Remaster)

nieuwsbrief