Recensie
Er is het afgelopen jaar veel gebeurd rondom de Amsterdamse formatie BRUUT!. De groep, die bekendstaat om zijn virtuoze, genre-bending mix van muzikale stijlen en invloeden, variërend van jazz en afrobeat tot drum 'n' bass en rock, onderging op meerdere vlakken een transformatie en presenteert nu het nieuwe album ‘Machine’.
Bassist van het eerste uur Thomas Rolff besloot na veertien jaar trouwe dienst een andere weg in te slaan en dat leverde de band niet alleen een nieuwe bassist op, maar ook een heel nieuw geluid. Met de komst van Sean Fasciani als nieuwe bewaker van de low-end sijpelden er andere muzikale invloeden de band binnen en daarmee veranderde de sound van BRUUT! aanzienlijk.
Samen met producer Frans Hagenaars is de band gaan schaven aan dat nieuwe geluid. Over één ding waren ze het allemaal eens: ze wilden niet weer dezelfde plaat maken als hun vorige album 'Zest', maar wel de koers doorzetten die daar was geïntroduceerd. Over die koers was al uitvoerig nagedacht. Hagenaars zette de band op het juiste spoor door het verhaal terug te brengen tot de essentie: wat maakt BRUUT! eigenlijk BRUUT!?
De conclusie? BRUUT! moest staan voor genreoverstijgende, instrumentale, deels geïmproviseerde muziek waarbij vakmanschap en speelplezier de boventoon voeren. Dat speelplezier waren de Amsterdammers de afgelopen jaren soms wat uit het oog verloren. Het was tijd voor verandering.
In het najaar van 2023 zonderde de band zich af op Vlieland, om daar in een lege De Bolder te werken aan de nieuwe plaat. De stilte en de ruimtelijkheid van het waddeneiland hadden een verfrissende uitwerking en stelden de groep in staat om de aandacht volledig op de muziek te richten.
De ervaring van Hagenaars, die al talloze acts hielp het beste uit zichzelf te halen, gaf de band nieuwe inspiratie en opende creatieve luikjes waarvan ze tot dan toe niet wisten dat ze er zaten. Zo ontstond voor 'Machine' een sound die, ten opzichte van vorige platen, waarop vaak inspiratie werd gehaald uit werk van andere artiesten, veel meer vanuit het collectief BRUUT! ontsproten is. Tijdens de repetities werd het eigen muzikale arsenaal herontdekt en kwamen er nieuwe ideeën en perspectieven opborrelen. Joost Oomen leende zijn stem en dichtkunst voor het nieuwe album -- de eerste keer dat de band een gastoptreden op de plaat heeft – en voor het eerst in het bestaan van BRUUT! nam de band ook een cover op, 'In Bloom' van Nirvana. Daarmee werd ook gebroken met de traditie dat alle songtitels op hun albums uit één woord bestaan, tekenend voor de nieuwe koers.
Zo vond BRUUT! zichzelf in de zilte zeelucht opnieuw uit. Een imposante, goed geoliede machine, zonder dat het ooit statisch of stijf wordt. Met hernieuwde energie en het speelplezier voorop dendert het Amsterdamse kwartet voort.
Bassist van het eerste uur Thomas Rolff besloot na veertien jaar trouwe dienst een andere weg in te slaan en dat leverde de band niet alleen een nieuwe bassist op, maar ook een heel nieuw geluid. Met de komst van Sean Fasciani als nieuwe bewaker van de low-end sijpelden er andere muzikale invloeden de band binnen en daarmee veranderde de sound van BRUUT! aanzienlijk.
Samen met producer Frans Hagenaars is de band gaan schaven aan dat nieuwe geluid. Over één ding waren ze het allemaal eens: ze wilden niet weer dezelfde plaat maken als hun vorige album 'Zest', maar wel de koers doorzetten die daar was geïntroduceerd. Over die koers was al uitvoerig nagedacht. Hagenaars zette de band op het juiste spoor door het verhaal terug te brengen tot de essentie: wat maakt BRUUT! eigenlijk BRUUT!?
De conclusie? BRUUT! moest staan voor genreoverstijgende, instrumentale, deels geïmproviseerde muziek waarbij vakmanschap en speelplezier de boventoon voeren. Dat speelplezier waren de Amsterdammers de afgelopen jaren soms wat uit het oog verloren. Het was tijd voor verandering.
In het najaar van 2023 zonderde de band zich af op Vlieland, om daar in een lege De Bolder te werken aan de nieuwe plaat. De stilte en de ruimtelijkheid van het waddeneiland hadden een verfrissende uitwerking en stelden de groep in staat om de aandacht volledig op de muziek te richten.
De ervaring van Hagenaars, die al talloze acts hielp het beste uit zichzelf te halen, gaf de band nieuwe inspiratie en opende creatieve luikjes waarvan ze tot dan toe niet wisten dat ze er zaten. Zo ontstond voor 'Machine' een sound die, ten opzichte van vorige platen, waarop vaak inspiratie werd gehaald uit werk van andere artiesten, veel meer vanuit het collectief BRUUT! ontsproten is. Tijdens de repetities werd het eigen muzikale arsenaal herontdekt en kwamen er nieuwe ideeën en perspectieven opborrelen. Joost Oomen leende zijn stem en dichtkunst voor het nieuwe album -- de eerste keer dat de band een gastoptreden op de plaat heeft – en voor het eerst in het bestaan van BRUUT! nam de band ook een cover op, 'In Bloom' van Nirvana. Daarmee werd ook gebroken met de traditie dat alle songtitels op hun albums uit één woord bestaan, tekenend voor de nieuwe koers.
Zo vond BRUUT! zichzelf in de zilte zeelucht opnieuw uit. Een imposante, goed geoliede machine, zonder dat het ooit statisch of stijf wordt. Met hernieuwde energie en het speelplezier voorop dendert het Amsterdamse kwartet voort.
Tracks
Disc 1
1. Machine
2. In Bloom
3. Flubby
4. Gheute
5. Grippage
6. Brief
7. Bnoolata
8. Poly
9. Hive
10. Lee
11. Hynder
12. Jacken
13. Vlie