Jarenlang op de hielen gezeten door de pers en dan blijven shockeren en imponeren. Positiviteit was uit den boze, maar daar maakte deze dame het zelf naar. Zelfs na Evita waren er alleen maar boze tongen. Terwijl deze vrouw van topniveau een perfect en respectvol staaltje acteerwerk neerzette. Na deze musical is het zo?n twee jaar stil geweest rond La Madonna, vanwege haar zwangerschap en geboorte van haar dochtertje Lourdes. Duidelijk is te horen op haar nieuwe album dat zij door deze gebeurtenis rustiger en rijper is geworden. Ze heeft niet meer het meisjesachtige dartele stemgeluid van een aantal jaren geleden. Bijgestaan door William Orbit, die mede verantwoordelijk is voor de productie van dit album en het aanvulde met een warm gitaargeluid, is deze plaat ijzersterk geworden. Als introductie het nummer Drowned World/Substitute Of Love, waarin Madonna even haar eigen leven door lijkt te lopen. Veel van haar nummers schijnen gebaseerd te zijn op eigen emoties en belevenissen. Het begin van het album is erg zweverig maar up-tempo. Halverwege het album bij het nummer Nothing Really Matters en Sky Fits Heaven blijft het enigszins steken. Het tempo gaat iets naar beneden, maar juist in deze nummers hoor je af en toe heel duidelijk de oude Madonna terug. De nummers zijn overgoten met een flinterdun laagje strijkers en pianogeluidjes. Vanaf het Indische nummer Shanti/Ashagti en haar huidige hit Frozen wordt je duidelijk meegesleept in de wereld die trip-hop heet. Een ieder mag van Madonna denken wat ze willen, maar deze Femme Fatale van bijna 40 heeft het nog steeds in zich!