Het motto van Hello Darkness is een Ode aan de Dood. Mezzosopraan Olivia Vermeulen en pianist Jan Philip Schulze hebben hier een album afgeleverd, met een paar flinke 'cross-overs' tussen de diverse muziekgenres en zelfs daarbinnen. Aan de klassieke kant zijn het grote stappen van Monteverdi via Schubert naar Ives of Cage en binnen de popmuziek van Randy Newman via Nick Cave naar Billie Eilish evenzeer. Ook opmerkelijk is, dat in de stukken van Eilish en Cave een elektronisch orgel (de Korg CX3) wordt gebruikt en in het werk van Bernard Lang klinken gesamplede geluiden van een concertvleugel. Onder begeleiding van de moeiteloos mee-fraserende Jan Philip Schulze, weet Olivia Vermeulen met haar veelzijdige stemgebruik telkens 'mee te schakelen' met de diverse muzieksoorten. Ter illustratie: ze klinkt zeer barok bij Monteverdi, ze klinkt klassiek bij Schubert en ze zingt de muziek van Eilish met een ingetogen popstem. Ook de muziek uit de laatromantiek (R. Strauss en G. Mahler) en het hedendaagse (Rihm, Cage) blijkt ze met al haar stemkleuringen zonder problemen aan te kunnen.
Tracks
Disc 1
1. Lasciatemi Morire (Rinuccini) From 'l'arianna' 1608
2. Listen Before I Go
3. Der Tod Und Das Madchen Op. 7/3 D. 531 (Claudius)
4. The Curse Of Millhaven From 'murder Ballads' 1996
5. Der Jüngling Und Der Tod D. 545 (Spaun)
6. Dance Of The Moon In Santiago (Garcia Lorca Trad. Crumb) From 'sun And Shadow' 2009
7. In Germany Before The War (Newman) From 'little Criminals' 1977
8. The Crow (Lang) From 'the Cold Trip Pt. 2' 2015
9. Ode An Den Mord (Daniel Pongratz) From 'das Ist Alles Von Der Kunstfreiheit Gedeckt' 2021
10. Charlie Rutlage S. 226 (Traditional, Collected By J. A. Lomax)
11. Death Is Just Around The Corner (Lippa) From 'the Adams Family'
12. The Wonderful Widow Of Eighteen Springs (Joyce)
13. Nachtlied Op. 96/1 (Goethe)
14. Zwei Gedichte Von Marina Zwetajewa 2016 (Trad. Waldemar Dege)
15. Zwei Gedichte Von Marina Zwetajewa 2016 (Trad. Waldemar Dege)