Het orgel is een vreemd, onweerstaanbaar, fascinerend en meeslepend instrument waar velen een bepaald beeld bij hebben.
Orgels zijn ‘Hot’. Het aanvankelijke profane, kerkelijke imago mag je los laten.De laatste jaren is er een steeds grotere stroom aan artiesten die het orgel als instrument gebruiken voor hun creaties.
Anna (Michaela Ebba Electra; geweldige geboorte namen:-) dochter van componist, artiest en toonkunstenaar Carl Michael von Hausswolf komt met haar vijfde album wat leunt op de manier hoe zij haar eigen orgelstijl verder heeft ontwikkelt.
Leunde het vorige album ( The Miraculous-2015) nog op melodie, Dead Magic is een klaag- en treurzang.Al het orgelwerk werd door haar ingespeeld op het in 1963 gereviseerde Marcussen-orgel van de Marmorkirken, Kopenhagen’s marmeren rococo kerk.
Het 12 minuten durende openingsnummer ‘The Truth The Glow The Fall’ slaat in als een bom;haar expressieve zangstem die 4 octaven omvat is aangrijpend, maar in combinatie met de muziek zorgt zij ervoor dat het geheel écht bij je binnen komt.
De nummers worden als epos gebracht; langzaam opbouwend naar hoogtepunten en weer terug.
‘The Mysterious Vanishing of Electra’ kun je als een biografisch nummer zien. Doordringend, uitdagend door de beukende percussie en drums. Is hier sprake van een verwijzing naar haar naam?
‘Ugly and Vengeful’ uitermate spannend gebracht, mogelijk als verwerking van een geplofte relatie.
Af en toe doemen er namen van andere bands, artiesten op als je de gehele driekwartier uitluistert; het album zet een absolute eigen sfeer neer.Von Hauswolff telt nu mee als volwaardig componiste, artiest en arrangeur.
Beklemmende funeralpop maar met zicht tot achter de horizon.