Het WARP label was in de jaren negentig, net als Mo’ Wax, de thuisbasis voor makers van spamnende elektronische muziek die hoofd, hart en onderbuik stimuleerden. Zeer geschikt voor en geliefd bij denkers op de dansvloer, zeg maar. George Evelyn met zijn Nightmares On Wax was een van de belangrijkste vlaggenschepen. Met Shape The Future doorbreekt hij een stilte van vier jaar, die volgde op zijn zwakste plaat tot dan toe, Feelin’ Good. Menigeen zal hebben gedacht dat Nightmares On Wax nooit meer het niveau zou kunnen halen van Smokers Delight (’91) of Carboot Soul (’99). Ondanks de ambitieuze titel is Shape The Future inderdaad niet meer zo baanbrekend als die twee monumenten van drie decennia geleden. Maar het is wel een prachtige plaat geworden. Met een boodschap, gericht aan ons allen. Nigtmares On Wax pretendeert niet langer voorop te gaan als muziekpionier maar meer als wereldverbeteraar. Dat mag dan in tijden als deze lijken op een roepende in de woestijn maar het is onmogelijk om de oproep om in totale harmonie met de aarde, de natuur, elkaar en met jezelf te geraken, te negeren. Wat Marvin Gaye lukte met What’s Goin’ On, lukt Evelyn met Shape The Future. Dat komt door de prachtige, weelderige muziek, met onweerstaanbare beats, een zwierig elektronisch pianootje en sterke bijdragen van verschillende zangers. Zelden heeft elektronische muziek zo weelderig geklonken als hier. Hoogtepunten zijn de stukken die het meest bezweren zoals de titelsong, Gotta Smile en opener Back To Nature. De videoclip van de laatste is een must see.