King RockabillyIn de eerste helft van de jaren `50 vloeiden hillbilly boogie en rhythm & blues tezamen om een uiterst explosief mengsel te vormen: rockabilly. Opgejaagde, energieke muziek gespeeld door blanke rusteloze nozems die met hun eigen geen raad wisten. Nadat Elvis Presley de toon had gezet, schoten de rockabilly-bandjes als paddestoelen uit de grond. Zowel grote platenmaatschappijen als kleine onafhankelijke labels stortten zich in die tijd gretig op deze fluks opbloeiende muzieksoort en boden zo duizenden jonge rockabilly-bands de kans opnamen te maken. Vele van deze opnamen werden nooit uitgebracht, slechts weinige groeiden uit tot een hit. De laatste tijd grossieren vooral Bear Family (That'll Flat Git It!-serie) en Dee-Jay (Buffalo Bop-serie) in goed samengestelde uitgaven met rockabilly-opnamen. Maar ook het onvolprezen Ace Records roert zich duchtig in dit segment van de goede muziek. Recentelijk bracht dit label maar liefst drie rockabilly-compilaties tegelijk uit.De twee delen Columbia Rockabilly bevatten een selectie van opnamen die voornamelijk in de tweede helft van de jaren `50 voor major Columbia werden gemaakt. We horen hier machtige staaltjes rockabilly van grootheden als Johnny Cash, Carl Perkins, Link Wray en Lefty Frizzell - mannen die ten tijde van deze opnamen in de bloei van hun muzikale leven verkeerden. Behalve de muziek maakt de glasheldere geluidskwaliteit van deze opnamen grote indruk.In diezelfde tijd legde ook het onafhankelijke label King Records zich toe op het opnemen en uitbrengen van rockabilly. King Rockabilly geeft hiervan een prachtig overzicht. Grootheid Charlie Feathers bevindt zich op deze compilatie in het gezelschap van voornamelijk onbekende - zeg maar gerust obscure - rockabilly-cats. De muziek is er bepaald niet minder om.