HANNEMANN, HANS
MAKIN' UP FOR LIVIN' EASY
Label: TWANGWOLF
Releasedatum: 19-11-2016
Herkomst: NL
Item-nr: 3630072
EAN:
Status: NRM
Levertijd: 3 a 5 werkdagen
CD (1)
€ 15.99
Herinnering ontvangen?
Je email is opgeslagen.
Wij sturen je een email zodra het artikel beschikbaar komt.
3 a 5 werkdagen
Recensie
De songs van de Groningse singer-songwriter Hans Hannemann lijken uit vervlogen tijden te komen, maar leveren niets in op originaliteit. Met sterke teksten, een donker stemgeluid en pakkende melodieën klinkt de ‘Outlaw Crooner’ authentiek én toegankelijk. Als songwriter laat Hannemann zich inspireren door country grootheden als Kris Kristofferson en Billy Joe Shaver en de klassieke pop van de 60’s en 70’s. Toch weet hij de roots van Amerikaanse muziektradities naar een volledig eigen stijl te vertalen. Zowel in akoestische setting als met voltallige band, weet Hans Hannemann hiermee een indrukwekkende show neer te zetten.Zijn succesvolle reeks shows tijdens Eurosonic/ Noorderslag luidde het jaar 2016 alvast goed in. In april speelde hij samen met Douwe Bob in het Muziekcafé op Radio 2. Als kers op de taart presenteert hij nu zijn langverwachte debuut ‘Makin’ Up for Livin’ Easy’.
Op de Rockacademie in Tilburg kwam Hannemann in contact met gitarist Jan-Peter Hoekstra (Douwe Bob, Ilse DeLange), drummer Wim Geenen (ex- Admiral Freebee) en bassist Maarten van Damme (Wende Snijders, Drive Like Maria). Samen vormden ze zijn band The Lone Riders en namen door de jaren heen nummers op voor het album. Het album is opgenomen in Hans’ analoge studio TwangWolf en geproduceerd door JP Hoekstra. Eerder verschenen al de singles 'Rodeo Clown' en ‘Fair-Weather Friend'.
Begin dit jaar kwam de tweede plaat van Lea Kliphuis 'The World Owes Me Nothing'. De plaat is een volgende stap in het beginnende oeuvre van de getalenteerde zangeres, gitariste en songschrijfster. Het album van de Nijmeegse is een stuk optimistischer en opgetogener dan de voorganger uit 2010. The World Owes Me Nothing is in vergelijking met Can I Come By? een stuk leger. Het geluid is open, “we hebben meer weggelaten dan opgenomen”, aldus Lea. Het geluid is beïnvloed door platen als Raising Sand van Robert Plant en Alison Krauss, maar ook Sea Changes van Beck. Wie bekend is met Lea Kliphuis weet dat de invloeden van Lucinda Williams, Bruce Springsteen, Carole King en Ryan Adams ook terug te vinden zijn. De wereld mag Lea Kliphuis dan niks verschuldigd zijn, na beluistering van haar nieuwe album zal menigeen toch het gevoel krijgen haar enige bewondering of dank verschuldigd te zijn. Lea Kliphuis vertolkt een uniek geluid in de Nederlandse muziek. The World Owes Me Nothing bevestigt die status.