Het moest er een keer van komen, dat de Franse countertenor Philippe Jaroussky, Duitstalige werken met een Duits orkest voor een Duits publiek uitvoert. In het afgelopen seizoen heeft Jaroussky met het jubilierende Freiburger Barockorchester (dertig jaar) werken van Bach en Telemann uitgevoerd. Bach heeft maar een stuk of twaalf cantates voor één solist gecomponeerd. Jaroussky koos voor Vergnügte Ruh, beliebte Seelenlus' en Ich habe genug, wat door zijn engelachtige stem, prachtige opnamen zijn geworden. Met het oog op het 250tigste sterfjaar van Telemann in 2017 zingt Jaroussky ook twee werken van Bach’s goede vriend Telemann: Der am Ölberg zagende Jesus en Jesus liegt in letzten Zuegen. Ook hier weet Jaroussky in al zijn passie en toewijding twee indrukwekkende opnamen af te leveren.
Telemann:
Der am Ölberg zagende Jesus TVWV 1:364
Jesus liegt in letzten Zuegen TVWV 1:983
Philippe Jaroussky (countertenor)
Freiburger Barockorchester
For his first album devoted entirely to works sung in German, star countertenor Philippe Jaroussky has chosen four religious cantatas: two by J.S. Bach (including the much-loved ‘Ich habe genug’) and two by Georg Philipp Telemann. Jaroussky is accompanied by the Freiburger Barockorchester, which also joined him for live performances at Berlin in 2015 as part of the singer’s season as artist-in-residence at the city’s historic Konzerthaus.
In late 2015 Jaroussky performed these works before a capacity audience at Berlin’s historic Konzerthaus, where he was artist-in-residence in the 2015-16 season; this concert marked the first time he had sung in German to a German audience. “The voice of an angel” were the words of the Berliner Tagesspiegel, which also made clear that Jaroussky had the vocal means to express the drama of Telemann’s ‘Mount of Olives’ cantata. The Berliner Morgenpost, meanwhile, highlighted the singer’s readiness to venture into new areas of repertoire, describing him as “perhaps the most adventurous of today’s countertenors”. The writer also praised Jaroussky’s “exquisitely fine legato” and evoked the way his “plaintive descant glowed over the inky-black accompaniment” in the Telemann. The instrumental ensemble in Berlin, as on this recording, was the Freiburger Barockorchester, which gave its first concert nearly 30 years ago and is established as one of the finest ensembles in the field of historically informed performance.
Tracks
Disc 1
1. Arie: Vergnügte Ruh, Beliebte Seelenlust
2. Rezitativ: Die Welt, Das Sündenhaus
3. Arie: Wie Jammern Mich Doch Die Verkehrtem Herzen
4. Rezitativ: Wer Sollte Sich Demnach
5. Arie: Mir Ekelt Mehr Zum Leben
6. Accompagnato: Die Stille Nacht Umschloss Den Kreis Der Erden
7. Arie: Ich Bin Betrübt Bis In Den Tod
8. Rezitativ: Er Rung Die Heil'gen Hände
9. Arie: Mein Vater! Wenn Dir's Wohlgefällt
10. Rezitativ: Allein, Die Angst Nahm Jeden Nu
11. Arie: Kommet Her, Ihr Menschenkinder
12. Arie: Ich Habe Genug
13. Rezitativ: Ich Habe Genug
14. Arie: Schlummert Ein, Ihr Matten Augen
15. Rezitativ: Mein Gott! Wann Kommt Das Schöne: Nun!
16. Arie: Ich Freue Mich Auf Meinen Tod
17. Arie: Jesus Liegt In Letzten Zügen
18. Rezitativ: Erbarmenswürd'ger Blick!
19. Arie: Mein Liebster Heiland
20. Rezitativ: Jedoch, Da Dir's Gefällt
21. Arie: Darauf Freuet Sich Mein Geist
Disc 2
1. Arie: Ich Habe Genug
2. Rezitativ: Ich Habe Genug
3. Arie: Schlummert Ein, Ihr Matten Augen
4. Rezitativ: Mein Gott! Wann Kommt Das Schöne: Nun!