De viola da gamba en de theorbe vormen een adelijk kunstenaarsduo van grandeur en verfijning. Met name bij het Franse repertoire roept het een zekere vorm van intimiteit op. Verschillend van vormgeving en techniek — de één is gebogen, de ander geplukt — hebben beide instrumenten meer gemeen dan het op het eerste gezicht misschien lijkt.
Viola da gamba pioniers van het eerste uur waren ongetwijfeld de door zijn excentrieke stijl bekende Marin Marais (1656-1729) en door zijn technische innovaties van het instrument bekende Sainte Colombe (c.1658-1701). Als testament aan zijn geliefde en inspirerende meester schreef Marais de (ook voor deze CD opgenomen!) klaagzang 'Tombeau de Ste Colombe'.
Romina Lischka en Sofie Vanden Eynde kiezen voor een virtuoos programma dat balanceert tussen emotionele diepgang, smaakvolle frivoliteit en weemoed.
Knap debuutalbum!
En Suite
Music for viola da gamba and theorbe by Marais, Sainte-Colombe & de Visée
The viola da gamba and the theorbo are string nobility: an artistic duo embodying the height of grandeur and sophistication. Indeed, the sense of intimacy that can arise between the two in French baroque repertoire provided the impetus for this recording. Though different in appearance and technique —one is bowed, the other plucked — both instruments have more in common than might at first seem.
The viola da gamba’s finest hour, however, both in terms of composition and performance, was undoubtedly the result of the work of one man, Marin Marais (1656-1728). It is of course possible to hear echoes, in Marais’ eccentric style of performance and composition, of his beloved and inspiring teacher Sainte Colombe (c. 1658–1701), about whose life and career we sadly know very little. It was however Sainte Colombe who pioneered the technical innovations needed to make expressive and virtuosic solo performance on the bass viol possible, e.g. by introducing silver-wound strings, which produced a more clearly defined sound. He also added an extra bass string and modified playing technique to allow the left hand to move more freely. Marin Marais’ haunting instrumental lament 'Tombeau de Ste Colombe' is a pupil’s enduring testament in honour of his master.