De zoektocht van de ziel die songwriters-icoon Gretchen Peters inzette met Burnt Toast & Offerings en Hello Cruel World, krijgt met dit nieuwe album een meer dan waardig vervolg. Nu de zangeres de zestig nadert gaat ze zelfs een stapje verder, en verkent ditmaal de thema’s liefde en sterfelijkheid, gezien vanuit een vrouwelijk perspectief. De toon wordt al direct gezet met het titelnummer, een griezelige murderballad die is voorzien van een bijpassend arrangement met grungy gitaar en akoestische slide-guitar. Het nummer wordt herhaald aan het einde van de plaat, in een kalere en tragere versie, die zo mogelijk nog aangrijpender is. De liedjes op deze plaat behoren tot het mooiste dat Gretchen ooit schreef, zoals de piano-ballad Everything Falls Away of het tranentrekkend melancholieke Jubilee. Peters’ zelfverkenning is nietsontziend en leidt aan het einde van de plaat in The Cure For The Pain tot de pijnlijke realisering: “The cure for the pain is the pain”. Zware kost, maar in de handen van zo’n begenadigd singer-songwriter levert dat een bloedstollend mooi album op.