Verbannen door de revolutie, verlaten door zijn minnares, lijdend aan tering, maar altijd elegant gekleed: dat was Frédéric Chopin, de 'eerste pianodichter', wiens voortreffelijk gecomponeerde pianomuziek nog altijd in hoog aanzien staat om zijn lyriek, puurheid en verfijnde elegantie. Nog altijd een nationale held in zijn vaderland Polen.
Zijn Etudes zijn ongeëvenaard en voor elke pianist weer een enorme uitdaging om deze meesterwerkjes in zijn geheel uit te voeren. Zo ook voor de jonge Russische pianiste Zlata Chochieva (1985) op dit zeer fraaie album.
Haar interpretatie is speciaal, onuitwisbaar Russisch in zijn volheid en warmte. Met schijnbaar gemak overwint zij de technische uitvoeringsproblemen en brengt op meesterlijke wijze de poëzie, de kleuren, de vreugde en het verdriet van elke Etude (of zo u wilt individuele studie) tot leven.
Chopin: Études
Études (12), Op. 10
Études (12), Op. 25
Trois Nouvelles Études
Zlata Chochieva (piano)
Even in this age where pyrotechnics seem commonplace, the recording of Chopin’s complete Études presents a huge challenge for any pianist. Zlata Chochieva’s interpretation is a special one: not only she conquers the daunting technical difficulties with apparent ease and supreme mastery, but she brings out the poetry, the colours, the joy and the sorrow of each individual study, thus creating a string of 24 miniature masterpieces, rather than a marathon of technical display.
Zlata’s previous recording for Piano Classics (Rachmaninoff Piano Sonata 1 and Chopin Variations PCL0047) received high praise in the international press: “the possessor of a comprehensive technique she brings an inner glow to every bar. Her playing is indelibly Russian in its fullness and warmth, backed by dauntless and easy command…poetic and pianistic demand could hardly go further” (Bryce Morrison in Gramophone),
“Glowing, perfectly modelled, full of fantasy, 5 STAR” (Fono Forum), “Zlata Chochieva is a pianist’s pianist”(Musicweb).