Dit jaar wordt stilgestaan bij de driehonderdste geboortedag van Carl Philip Emanual Bach, die dertig jaar aan het aan het Hof van Frederik de Grote in Berlijn musiceerde en daarna twintig jaar als Kapelmeester (hij volgde zijn peetoom Georg Philipp Telemann op) in Hamburg werkte. Het boterde niet goed tussen Carl en Frederik, omdat Bach (die eerst de galante stijl aanhing) zich verder ontwikkelde tot de empfindsame stijl. Deze stijl is meer op expressie gericht wat vooral bij de burgers (die zich bewust waren van hun opkomende positie) in de smaak viel. Deze zes symfonieën schreef Bach in 1773 op verzoek van de Oostenrijkse ambassadeur Gottfried van Swieten, die betreurde dat Bach Berlijn had verlaten. Later zou Van Swieten Hadyn, Mozart en Beethoven met opdrachten sponseren. De Stuttgarter Kamemrorchester geeft een gloedvolle uitvoering waarbij de pianoforte een centrale rol vervult.
Bach, C P E: Hamburg Symphonies (6) for Strings, Wq. 182 (H567-662)
Stuttgart Chamber Orchestra, Wolfram Christ
In honor of CPE Bach's 300th birthday, hänssler CLASSIC will be releasing an exciting series of recordings dedicated to the music of this well known but hitherto neglected Bach son during the first 3 months of 2014. At the beginning there are the so-called “Hamburg” symphonies Wq 182, interpreted with great sensitivity and bite, when necessary, by the Stuttgart Chamber Orchestra under the renowned conductor and former violist of the Berlin Philharmonic, Wolfram Christ. Maestro Christ sees these works as expressive pieces, open to multiple interpretations that invite the listener to experience them as almost Romantic in their gesture and content. Deciding on a fortepiano continuo instrument is not only a historically informed decision, but contributes to a perfectly balanced overall sound.