Drie eeuwen geleden werd Carl Philipp Emanuel Bach (tweede overlevende en bekendste) zoon van Johann Sebastian Bach geboren. Hij werkte aan het Hof van Frederik de Grote, daarna volgde hij als Kapellmeister zijn peetoom Georg Philipp Telemann in Hamburg op. Aan het eind van zijn loopbaan dirigeert Bach in Hambrug een memorabel concert met drie van zijn beste en meest bekende werken. Na de Symonie in D volgt het imposante Magnificat en het Heilig voor twee koren. Met dit Magnificat voor vier solisten en koor (dat doet denken aan de Hohe Messe) deed Bach vergeefs een poging om zijn vader op te volgen. Het Heilig zag Bach als zijn zwanenzang Drie eeuwen later blijkt dat deze Hamburgse Bach – mede door deze uitstekende uitvoering – niet is vergeten.
CPE Bach: Magnificat
Magnificat in D, Wq. 215 (H772)
Heilig (Te Deum Laudamus), Wq. 217 (H778)
Symphony in D major, Wq. 183/1 (H663)
Elizabeth Watts (soprano), Wiebke Lehmkuhl (alto), Lothar Odinius (tenor) & Markus Eiche (bass)
RIAS Kammerchor & Akademie für Alte Musik Berlin, Hans-Christoph Rademann
On April 9, 1786, Carl Philipp Emanuel Bach conducted a charity concert in Hamburg featuring three of his finest and most representative works: the Symphony Wq 183/1, the Magnificat (written in 1749 in the hope of succeeding his father as Cantor in Leipzig) and his stupendous 'Heilig' for double choir, of which he wrote, "It will be my swan song of this kind, and will serve to ensure that I shall not soon be forgotten after my death."
Released to celebrate the 300th anniversary of the composer's birth, this recording recreating the programme of this historic concert confirms the prophetic nature of the composer's words. Hans-Christoph Rademann leads the RIAS Kammerchor, Akademie für Alte Musik Berlin and a stellar cast of soloists (including soprano Elizabeth Watts) in definitive recordings of these fascinating and innovative works.