gratis bezorgd vanaf 75,- of afhalen in de winkels voor 16:00 besteld dezelfde dag verzonden Winkels Service

Recensie



De nalatenschap van Haydn is enorm. Niemand weet precies hoe groot, want achttiende eeuwse uitgevers hebben een groot aantal composities onder zijn naam uitgebracht om zo meer te verkopen. Voor een belangrijk deel componeerde Haydn aan het hof van prins Esterházy, waar de componist van 1761 tot 1790 verbleef. Haydn was verplicht alle muziek te componeren die de prins maar wenste en het contract verbood Haydn bovendien opdrachten van anderen aan te nemen. Na 1770 versoepelde de prins deze regeling, waardoor Hyadn in staat was ook voor anderen te componeren. Een van die opdrachten kwam van de kathedraal in Cádiz. Voor de Goede Vrijdag werd Haydn gevraagd om korte orkestwerken gebaseerd op de zeven laatste woorden van Christus aan het kruis. Haydn was diep religieus en zijn religieuze muziek, en dat is hoorbaar in Die sieben letzte Worte unseres Erlösers am Kreuze, waarvan Haydn later een koorversie en een bewerking voor strijkkwartet maakte, hier adembenemend mooi gespeeld door Cuarteto Casals.


Haydn: String Quartet, Op. 51 'Seven Last Words'

Cuarteto Casals

Haydn wrote his 'Seven Last Words' in 1786/87 for Good Friday devotions in Cádiz. Although the custom in Cádiz was to perform an oratorio, Haydn's brief was in fact to write seven movements for orchestra alone, each creating a mood inspired by one of the sayings attributed to the dying Christ. He chose to frame them with a further slow movement called ‘Introduzione’ and a concluding Presto entitled ‘Il Terremoto’, intended to depict the earthquake that occurred after Christ’s death (Matthew 27:51).

This purely instrumental ‘oratorio’ consisting of seven contemplative slow movements was by no means an easy task; but the outcome was a work of sublime nobility, which in Haydn’s own transcription for string quartet has enjoyed unfailing popularity ever since.

It is entirely appropriate that this recording of Haydn’s 'Seven Last Words of Christ' should be performed by the Cuarteto Casals, for the work represents one of the few surviving traces of the composer’s flourishing relationship with Spain, where his music seems quickly to have become as popular as it was in France and Britain. There is footage of excerpts from the 'Seven Last Words' on our harmonia mundi YouTube channel recorded at Oratorio de Santa Cueva, Cadiz, the place for which the work was orginally written.

Tracks

Disc 1
1. Introduzione
2. Vater, Vergib Ihnen
3. Fürwahr, Ich Sag Es Dir
4. Frau, Hier Siehe Deinen Sohn
5. Mein Gott, Mein Gott, Warum Hast Du Mich Verlassen
6. Ach, Mich Dürstet
7. Es Ist Vollbracht
8. Vater, In Deine Hände Empfehle Ich Meinen Geist
9. Terremoto

nieuwsbrief