gratis-verzending vanaf 75,- of afhalen in de winkels van Concerto en Plato voor 16:00 besteld morgen in huis Winkels Service

VARIOUS

KENT'S CELLAR OF SOUL VOLUME 3

Label: KENT SOUL
Releasedatum: 31-01-2014
Herkomst: NL
Item-nr: 3198864
EAN: 0029667241229
Levertijd: Gemiddeld 28 werkdagen

Recensie

26 mid-to-late 60s classic soul tracks, including several R&B hits and a few which made the Pop Hot 100 too. Most were released in the UK, including groovy little labels such as Action, Spark, Soul City, Direction, B&C and Pama.

 The Show Stoppers’ ‘What Can A Man Do’ is the terrific flip to the frequently re-released ‘Ain’t Nothing But A House Party’

 Gene Latter was born a in Wales and his great 60s soul pastiche ‘Sign On The Dotted Line’ was recorded in London. Cliff Nobles’ ‘The Horse’ is an instrumental with that indefinable something which made it stand out from the rest; there are probably legions of fans who never knew the song’s name.

 Bill Moss’ funky ‘Sock It To ‘Em Soul Brother’ is a fine example of early rap and something of a period piece with its eulogising of OJ Simpson’s football rather than courtroom skills. There’s girly group soul from the Ikettes and Inspirations, funky stuff from Clarence Carter, Thelma Jones and Lowell Fulsom and soulful balladry from Carl Henderson, the Ad Libs and Bob & Earl.

 The soul group roots of Northern Soul are demonstrated by the Platters, Esquires, Showmen and Volumes while Ruby Andrews and J.J. Barnes feature the subtler productions that were the foundation stones of the 70s modern soul scene.

(tekst: acerecords)
1. PEACHES ‘N’ CREAM - The Ikettes
2. GIMME LITTLE SIGN - Brenton Wood
3. THE HORSE - Cliff Nobles & Co
4. SIGN ON THE DOTTED LINE - Gene Latter
5. LOVERS HOLIDAY - Peggy Scott & Jo Jo Benson
6. BELIEVE IN ME BABY PT 1 - Jesse James & the Dynamic Four
7. GOTTA GIVE HER LOVE - The Volumes
8. BABY PLEASE COME BACK HOME - J.J. Barnes
9. AND GET AWAY - The Esquires
10. THE HOUSE THAT JACK BUILT - Thelma Jones
11. TRAMP - Lowell Fulsom
12. FREEDOM TRAIN - James Carr
13. WHAT CAN A MAN DO - The Showstoppers
14. GIVING UP - The Ad Libs
15. WITH THIS RING - The Platters
16. SOCK IT TO ‘EM SOUL BROTHER - Bill Moss
17. ONE EYE OPEN - THE MASKMAN & THE AGENTS with the BILLY CLARK ORCHESTRA
18. OOH WEE BABY I LOVE YOU - Fred Hughes
19. SHARING YOU - Carl Henderson
20. TOUCH ME, KISS ME, HOLD ME (GOOSE PIMPLES) - The Inspirations
21. FUNKY FEVER - Clarence Carter
22. CASANOVA (YOUR PLAYING DAYS ARE OVER) - Ruby Andrews
23. TAKE IT BABY - The Showmen
24. NEVER LOVE A ROBIN - Barbara & Brenda
25. I’LL NEVER FORGET YOU - Chris Jackson (Marke Jackson)
26. BABY IT’S OVER - Bob & Earl

Souljazz is tegenwoordig een goede tweede, maar de compilaties van het Britse duolabel Ace/Kent Records vormen al een jaar of twintig zonder concurrentie de absolute top als het gaat om historisch soul- en rhythm & blues-materiaal.

Dankzij de Mods was de soulmuziek in de tweede helft van de jaren zestig zeer populair in het Verenigd Koninkrijk, waar een hele subcultuur bestond van discotheken die zeldzame, uit Amerika geïmporteerde soulplaten draaiden. De bezoekers werden van lieverlee zelf ook soulkenners en bestookten de deejays met hun eigen vondsten. Als een groep als The Who of The Small Faces een soulcover op het reportoire nam, wilde dat ook helpen. Maar het overgrote deel van het repertoire was en bleef obscuur.

De serie Kent’s Cellar Of Soul is gemodelleerd naar het voorbeeld van de verzamelalbums die wijlen Dave Godin midden jaren negentig wijdde aan de zogeheten ‘Deep Soul’, de over het algemeen op trieste onderwerpen gebaseerde soulballads. Voltrok de ‘Deep Soul’ zich grotendeels in mineur, in Kent’s Cellar Of Soul is het overwegend een vrolijke boel.

Op het onlangs verschenen derde deel is een mooie verdeling gemaakt tussen de nummers die, in navolging van de VS, ook in Engeland grote hits werden, zoals Gimme Little Sign van Brenton Wood, dat begin ‘68 de Britse Top-10 haalde en wat minder bekend tot zeer obscuur materiaal. The House That Jack Built kent iedereen van Aretha Franklin, het nummer deelde in het najaar van ‘68 een single met I Say A Little Prayer. Het origineel stamt ook uit 1968, maar dan van een paar maanden eerder. Thelma Jones uit North Carolina heeft met haar versie hoorbaar model gestaan voor Aretha, die toen nog pas een paar maanden bij Atlantic werkte aan haar reputatie van Queen of Soul.

Nog zo’n gevalletje ‘wie was nu echt de eerste?’ Tramp van Lowell Fulsom verscheen in 1967 vrijwel tegelijk met Papa Was Too van Joe Tex. Beide nummers lijken onder dezelfde mal gelegen te hebben. Maar wie nu wat van wie heeft geleend, is 45 jaar later niet meer te achterhalen. Sowieso associeert elke soulliefhebber Tramp tegenwoordig vooral met Otis Redding en Carla Thomas. Hun versie verscheen aantoonbaar later, maar werd uiteindelijk toch dé hit in zowel de VS als in het Verenigd Koninkrijk en op talloze andere plekken op de wereld.

Opvallende aanwezigen op dit album zijn twee acts die hun commerciële gloriedagen in de tweede helft van de jaren zestig allang achter zich hebben gelaten: The Platters en The Ad Libs. Die laatste groep scoorde sowieso maar één keer echt, met The Boy From New York City, een Amerikaanse Top-10 hit begin 1965. The Platters hadden tientallen hits, maar wel allemaal in de jaren vijftig en vroege jaren zestig. Op dit album figureren The Ad Libs met Giving Up, een zeldzame cover van een al even obscure Gladys Knight-single uit 1969.

With This Ring was in de VS in 1966 de laatste hit van The Platters. Hun doorlopende rij grote hits was in 1961 opgehouden, in 1966 kwamen daar nog twee nakomertjes achteraan. Afgezien van de naam hadden de makers van deze floorfiller overigens weinig te maken met The Great Pretender en Twilight Time een decennium eerder.

Op de cd is ook een voor Engeland vrij obscuur nummer aanwezig dat in Nederland in de jaren zeventig zeer bekend werd: The Horse van Cliff Nobles & Co, een single uit 1968, was jarenlang de tune van de Veronica Drive In Show en in die hoedanigheid jarenlang dagelijks te horen op de zeezender Veronica en later nog enkele jaren op de publieke omroep. Overigens had Nobles een triest lot: hij was de zanger van de vocaler versie van het nummer, maar de instrumentale werd een (Amerikaanse) hit. Zodoende stond de zanger op een instrumentale plaat te dansen waar hij niets mee te maken had.

Hoor je dit hele album achter elkaar, dan valt op dat veel opnamen zich bevinden op het grensvlak tussen soul en pop. Toch slaat de weegschaal onmiskenbaar door richting soul. Een van de beste bewijzen daarvan is Funky Fever van Clarence Carter. Nergens een hit, omdat in Amerika Atlantic-baas Jerry Wexler verordonneerde dat de andere kant van de single moest worden geplugd. Dat was in commercieel opzicht een terechte keus, omdat Slip Away daar de Top-10 haalde. De UK was eigenwijs, daar bleven ze Funky Fever pluggen. Een hit werd het niet, maar wel een groot succes in de discotheken. Dat zou dit 36 jaar oude nummer nog steeds kunnen zijn.

(tekst: http://www.writteninmusic.com/)
Door Redactie op 2014-01-08

Tracks

Disc 1
1. Peaches 'n' Cream
2. Gimme Little Sign
3. The Horse
4. Sign On The Dotted Line
5. Lover's Holiday
6. Believe In Me Baby [Part I]
7. Gotta Give Her Love
8. Baby Please Come Back Home
9. And Get Away
10. The House That Jack Built
11. Tramp
12. Freedom Train
13. What Can A Man Do
14. Giving Up
15. With This Ring
16. Sock It To 'em Soul Brother
17. One Eye Open
18. Oo Wee Baby, I Love You
19. Sharing You
20. Touch Me, Hold Me, Kiss Me
21. Funky Fever
22. Casanova - Your Playing Days Are Over
23. Take It Baby
24. Never Love A Robin
25. I'll Never Forget You
26. Baby It's Over

nieuwsbrief