Twee jaar geleden maakten de Oostenrijkse bariton Florian Boesch en Malcolm Martineau veel indruk met een zeer aangrijpende opname van Schuberts Winterreise, in The Guardian terecht omschreven als 'een van de krachtigste Lieder-albums van de laatste jaren'. Hetzelfde kan gezegd worden van deze opname van Die Schöne Müllerin, waarbij Boesch extase, woede, frustratie en zelfhaat vertolkt, daarbij wederom geruggensteund door het al even expressie pianospel van Martineau. Schubert wordt maar al te vaak vooral zo mooi mogelijk gezongen, waardoor dramatische kracht ondergeschikt raakt. Boesch en Martineau opteren met verbluffend resultaat voor het tegenovergestelde, waardoor deze Schöne Müllerin meer impact heeft dan vrijwel alle andere opnames.
Florian Boesch and Malcolm Martineau continue their journey through the Schubert song cycles with 'Die Schöne Müllerin', composed in 1823 to words by Wilhelm Müller.
The words are simple but depict powerful human emotions and vivid images of nature. Schubert’s imagination was seized by the opportunities the poems offered, and his music captures the dramatic conflicts and character portraits in a way he never achieved in his operatic works.
The recording of 'Winterreise' was warmly received by critics, The Guardian calling it "unquestionably superb"; Gramophone "inspired and quite unforgettable"; The Sunday Times "never, in my experience, has Winterreise sounded bleaker than in this magnificently sombre and vivid account…an exceptionally free, imaginative and dramatic interpretation".