Deze opname met werken van ondermeer Palestrina, Frescobaldi, Sweelinck, Dowland en Boismortier is de laatste in een reeks van drie opnamen waarbij de renaissancefluit centraal staat. Gepresenteerd zowel als solo maar ook als consort instrument uit de late vijftiende eeuw tot het midden van de zeventiende. Het accent ligt op de muzikale overgang naar de zeventiende eeuw en toont hoe de renaissancefluit zich heeft aangepast aan de nieuwe stijlen en samenstellingen.
Zoals al gezegd illustreert deze opname ook het repertoire voor fluit consort met hier de eerste instrumentale fantasieën. Verder een prachtige suite van Engelse liedjes en ook Franse ‘airs’ verrijkt met barok ornamenten uit de vroege achttiende eeuw.
Attaignant Consort speelt op een heel geloofwaardige manier deze magnifieke muziek uit die tijd.
The Attaignant Consort: Kate Clark, Frédérique Chauvet, Marcello Gatti, Mathieu Langlois (transverse flutes) & Nigel North (lute, theorbo)
This recording is the sequel to The Attaignant Consort’s first disc – Madame d’amours (RAM 0706) – and the third and last in a series of three recordings presenting the art of the Renaissance flute, both as solo instrument (RAM1201) and as a consort instrument from the late fifteenth century until the middle of the seventeenth.
This disc places the accent on the musical transition of the seventeenth century, and shows how the consort of flutes adapted to the new styles of composition, which pushed it to the very limits of its possibilities. This recording illustrates the repertory for flute consort from its beginnings, including examples of the first instrumental fantasias, of airs de cour in four voices, a suite of English songs, bicinia, and finally French airs enriched with Baroque ornaments from the early eighteenth century.