Het Bru-Zane Centre is opgericht om vergeten werken uit de Franse muziekgeschiedenis tussen 1780 en 1920 onder de aandacht te brengen. Net als de eerder dit jaar verschenen opname van Massenets Thérèse maakt Renaud deel uit van de reeks opéra françois, prachtig vormgegeven in een boek met twee leeslinten en een schat aan informatie. Hoewel Antonio Sacchini in 1730 in Florance werd geboren, werkte hij achtereenvolgens in Napels, Rome, Venetië en Londen voor hij zich in 1781 in Parijs vestigde. Renaud, zijn eerste Franse opera, zorgde voor een ruzie tussen de aanhangers van Gluck en Piccinni, maar viel zeer in de smaak bij Marie-Antoinette en het grote publiek de opera werd tot 1799 vrijwel constant uitgevoerd. Christophe Rousset laat met zijn Les Talens Lyriques horen waarom, geholpen door goedgecaste solisten en een uitmuntend koor. Hopelijk volgen nog vele delen in deze fascinerende reeks.
Sacchini: Renaud
CONTENTS OF THE BOOK
Benoît Dratwicki Foreigners at the Académie Royale de Musique (1774-1789)
Benoît Dratwicki Sacchini and the Sacchinists at the heart of the quarrels
Alexandre Dratwicki A controversial new work
Anon. The reception of Renaud, an eyewitness account, 1783
Les Talens Lyriques, Christophe Rousset
1 book + 2 CDs – CDs duration: 59’38 + 48’41
Book: hard cover, 132 pages, size 13,5 cm x 21,00 cm, languages French and English
Limited and numbered edition of 3000
Renaud (1783) marked Sacchini’s debut in Paris. Despite much criticism from the supporters of his rivals Gluck and Piccinni, Renaud was a success and Sacchini became the new favourite of Marie-Antoinette. Encouraged by the public who saw him as one of the finest composers of that time, he enriched the repertoire of the Paris Opéra with several masterpieces. Some of them were staged regularly for many years. Renaud was presented almost without interruption until 1799, and was revived in 1815. This recording has been made at the Arsenal of Metz in October 2012.