De “aanstekelijke lichtheid”, gecombineerd met de “melancholie en berusting”,
deed de Nederlandse pianiste Daria van den Bercken zwichten voor
de zelden uitgevoerde klavecimbelsuites van George Frideric Handel. Haar
Russisch bloed kwam haar goed van pas en zij legde dramatische lagen
bloot, die haar met Handel over de wereld deed reizen. Wie de cd tot nu toe
gemist heeft, heeft echt wat gemist. Van den Bercken noemde haar kennismaking
met de Handel van de toetsen “een openbaring”. Dat is deze cd ook.
De klavecimbelsuites van Händel hoor je veel te weinig, vindt Daria van den Bercken. De jonge Nederlandse pianiste won al tweemaal de Publieksprijs van Het Debuut, het vriendenkransconcours van het Concertgebouw én ontving voor dit project de Amsterdamprijs 2012; de meest prestigieuze kunstprijs van de hoofdstad. Moderne opnames van Händels klaviermuziek zijn schaars en Van den Bercken laat horen dat ze ook gespeeld op een piano een grote rijkdom bieden: “Er is een aanstekelijke lichtheid in deze muziek maar tegelijkertijd klinkt er ook melancholie en berusting in door.” Dat wil zij met iedereen delen, en daar Händel de suites voor gebruik in huiselijke kring schreef, speelde zij niet alleen in zalen als De Doelen en Concertgebouw, maar ook in haar eigen woonkamer, die van Maarten ’t Hart en op meer ongebruikelijke plaatsen als hoog in de lucht in Sao Paulo, in poptempel Paradiso en op een trailer, spelend en rijdend door de stad.
Tracks
Disc 1
1. Prelude
2. Allegro
3. Allemande
4. Courante
5. Air And 5 Variations
6. Presto
7. Adagio
8. Allegro
9. Adagio
10. Allegro (Fugue)
11. Ouverture
12. Andante
13. Allegro
14. Sarabande
15. Gigue
16. Passacaille
17. Capriccio, Hwv 467
18. Chaconne In G Major Hwv 435
19. Menuet In G Minor Hwv 434/4
20. Suite 'Dans Le Style De G.F. Handel' K.399 (385I)