In The Descendants gaat Alexander Payne verder op de weg die hij insloeg met About Schmidt (2002) en Sideways (2004) en vertelt een verhaal over een oudere man die de kans krijgt iets zinvols te doen met zijn leven. Ondanks de overeenkomsten is er ook een groot verschil tussen George Clooneys personage Matt King en de schlemielen die Jack Nicholson en Paul Giamatti eerder zo overtuigend mochten neerzetten. Matt King heeft geen idee dat hij in zijn leven gefaald heeft, terwijl die twee andere mannen van meet af aan gebukt gingen onder hun mislukkingen. Pas als Matt Kings vrouw na een bootongeluk in een coma belandt, begint het hem te dagen hoezeer hij het leven uit zijn handen heeft laten glippen. Zijn twee openlijk rebellerende dochters van zeventien en tien tonen hem zonder pardon dat hij voldoet aan het cliché van de afwezige vader. Maar niet alleen dat, volgens zijn oudste dochter (zelfverzekerde doorbraakrol van Shailene Woodley) heeft Matt ook als echtgenoot gefaald: zijn vrouw was eenzaam, had een ander en wilde hem verlaten.