Eén van de vele verdiensten van Kurt Cobain is het aan de vergetelheid rukken van deze Schotten, een man-vrouw indie duo reeds lang (1986) voordat dit, thans en alweer jaren her, in de mode zou raken, (hen voorafgaande) gelegenheidsduo’s daargelaten, zoals de chemie tussen Lee Hazelwood en Nancy Sinatra waaraan wij meermaals moesten denken bij beluisteren van Sex… en die toevalligerwijs door de verdacht gewoon gebleven Eugene Kelly en Frances McKee op de website van Q Magazine deze maand genoemd worden met als favoriete song Some Velvet Morning. /
The Vaselines’ enige volledige plaat Dum Dum kwam uit in 1989 waarna zij in diezelfde week splitten en trok ongetwijfeld Kurt’s aandacht, maar daarvoor al hadden de twee E.P.’s Son Of A Gun uit 1987, waarop uiteraard het door Nirvana gecoverde titelnummer en Dyin’ For It uit 1988, waarop Molly’s Lips en Jesus Wants Me For A Sunbeam -door Nirvana tijdens MTV Unplugged verbasterd tot Jesus Doesn’t Want Me For A Sunbeam- hun verschroeiende invloed doen gelden. Ruim twintig jaar, reissues, solo-exercities en kortstondige reunietjes (onder meer voorprogramma Nirvana) later voegen The Vaselines met SWAX een nieuw hoofdstuk toe, wat onheilspellend eindigt met de song Exit The Vaselines. Sex With An X bevat gelukkig diverse onmiddelijke cultklassiekers waar we voorlopig wel mee uit de voeten kunnen, met of zonder ambassadeur.