CANDIDO
1000 FINGER MAN
Label: SOLID STATE
Releasedatum: 13-10-2004
Herkomst: US
Item-nr: 1839443
EAN: 9991101056526
Status: NRM
Levertijd: Gemiddeld 28 werkdagen
LP (1)
€ 20.99
Herinnering ontvangen?
Je email is opgeslagen.
Wij sturen je een email zodra het artikel beschikbaar komt.
Gemiddeld 28 werkdagen
Recensie
MACHITOKenyaSABUPalo CongoVARIOUSLatino BlueBlue Note Records beschikt nog altijd over een rijkelijk gevulde kluis met mastertapes van de vele albums die ze in hun inmiddels meer dan zestig jarige bestaan hebben uitgebracht en die nog niet op cd zijn uitgebracht. Een daarvan is het legendarische album Palo Congo van de meesterpercussionist Sabu. Een hoeksteen in het ontstaan van de Afro-Cubaanse jazz, die eind jaren veertig snel populair zou worden onder met name New Yorkse jazzmuzikanten, die het overigens meestal hadden over cubop. Charlie Parker raakte er van in de ban en natuurlijk Dizzy Gillespie, die vele platen opnam met Cubaanse en van oorsprong Afrikaanse muzikanten. We noemen Chano Pozo, Machito, Willy Bobo en Sabu L. Martinez, zoals hij voluit heet. Samen met de blinde gitarist Arsenio Rodriguez op gitaar en drie conga-spelers nam hij in 1957 dit vooral in Beatnik-kringen zeer geliefde album op. Er staat een ware stortvloed aan percussiesolo's op, maar vooral de smeltkroes van culturen is erg interessant te noemen. Het verklaart veel over de geschiedenis van Latijns-Amerikaanse muziek. Je hoort de stem van een volk.Een van de grote smaakmakers van de Afro-Cuban jazz was natuurlijk Machito, die samen met Mario Bauza (zijn musical director) en incidenteel ook Cannonball Adderley als saxofonist, begin jaren vijftig plaat na plaat uitbracht. Kenya stamt uit 1957 en behoort absoluut tot zijn beste en meest perfecte platen. Misschien wel het definitieve Afro-Cuban album, want qua composities en arrangementen zit hier eigenlijk alles tot in de perfectie in: van wilde jungle drums tot elegante melodische hoogstandjes. Een opwindende samenballing van talent. Candido Camero werd wel eens de `10.000 fingered man' genoemd. Soms lijkt het wel alsof je een heel percussie-ensemble aan het werk hoort. Ook hij arriveerde zo rond 1950 in New York en zou in de jaren daaropvolgend meespelen met alle groten van de jazz, waaronder Ellington, Kenton en Machito. Hij maakte ook soloplaten met o.m. Lalo Schifrin als componist en arrangeur. Op 10.000 Finger Man is te horen hoe goed hij was op de conga's en de bongo's. Hij had een unieke stijl en kon de trommels echt met elkaar laten praten.De compilatie Latino Blue: Blue Note Jazz Con Sabor Latino tenslotte is een uitstekende introductie tot deze mini-serie. Naast stukken van bovengenoemde artiesten hoor je een keur aan door Latin aangeraakte jazzbo's als Art Blakey, Sonny Stitt, Kenny Dorham en Jack Costanzo, die ooit nog eens een geheel album opnam met bongo-lessons. Een van de leukste afleveringen in de Blue-Series van Blue Note tot nu toe. Check It Out!!