Wie dacht dat The Black Keys zich zo snel na het succesvolle Brothers niet zo snel zouden kunnen overtreffen, voelde waarschijnlijk al nattigheid bij de release van Lonely Boy, de eerste single en openingstrack van El Camino. Rauw en gelikt tegelijk, met een eenvoud die simpelweg geniaal is. Goed nieuws: de rest van de plaat floreert precies in die kwaliteiten, die ondertussen eigenlijk onlosmakelijk met The Black Keys verbonden zijn. Dan Auerbach en Patrick Carney hebben hun warme, catchy bluesrock opnieuw gesmeed onder het toeziend oog van producer Danger Mouse, die zich dit keer nog meer meester heeft gemaakt van de hitpotentie die onder het oppervlak van ieder nummer borrelt en zo het beste uit het duo omhoog haalt. Luister maar eens naar Gold On The Ceiling, een nummer dat je zonder het ooit gehoord te hebben al herkent als Keys-klassieker door het moddervette stempel van zuigende grooves, bluesy gitaren en lekker doorstampende drums. Little Black Submarines laat de band vervolgens van een wat bescheidenere kant zien, met een melancholisch begin van akoestische gitaar en zang. En net als je denkt: “Zo wil ik deze band eigenlijk wel vaker horen.” gaan de registers halverwege los om slepend naar het eind van het nummer te rocken. Andere hoogtepunten zijn het sinistere Sister, het bijna psychedelische Dead And Gone en blaxploitationtheme-in-de-dop Stop Stop. Opnieuw een hitalbum voor The Black Keys? Zonder twijfel.
Tracklisting:
1. Lonely Boy
2. Dead and Gone
3. Gold on the Ceiling
4. Little Black Submarines
5. Money Maker
6. Run Right Back
7. Sister
8. Hell of a Season
9. Stop Stop
10. Nova Baby
11. Mind Eraser