De Nederlandse componist en jazzpianist Rembrandt Frerichs laat zich niet graag in een hokje duwen. Hij thuis is zowel de concertzaal als het Bimhuis en werkte niet alleen met jazzgrootheden, maar ook met Indiaase artiesten als Oded Tzur. De titel van het nieuwe album met zijn trio (met naast Frerichs violist Tony Overwater en percussionist Vinsent Planjer) lijkt tegenstrijdig. De fortepiano is immers allerminst een hedendaags instrument, evenmin als het harmonium dat Frerichs ook bespeelt. Door jazz te combineren met barok en Arabische invloeden ontstaat echter een volkomen nieuw geluid dat vijftien intrigerende stukken lang blijft boeien, niet in de laatste plaats door de grote variatie.
The Contemporary Fortepiano
Rembrandt Frerichs Trio, Vinsent Planjer, Tony Overwater
Het Rembrandt Frerichs Trio brengt met zijn album The Contemporary Fortepiano historische muziekinstrumenten in een moderne context. Hierdoor wordt een vernieuwend, maar tegelijkertijd verrassend bekend geluid geproduceerd.
Het nieuwste album van het Rembrandt Frerichs Trio brengt een fortepiano uit de 18e eeuw samen met een violone uit 1560 en een historische percussieset. Deze historische instrumenten worden vervolgens gebruik om moderne composities uit te voeren. Een mengeling van nieuwe geluiden, zeker binnen de jazz, in een verrassend repertoire: er worden originele composities uitgevoerd, maar ook jazz- en barokrepertoire en zelfs improvisaties.
Rembrandt Frerichs kiest steeds vaker voor de fortepiano, en heeft inmiddels een unieke manier van spelen ontwikkeld voor dit instrument. Tony Overwater heeft zich, als reactie hierop, verdiept in het bespelen van de violone, de voorganger van de contrabas. Vinsent Planjer speelt in op deze instrumenten met een verzameling van percussie-instrumenten van over de hele wereld: de “Whisper Kit”.